Sunday, November 25, 2012

Holiday Giveaway By Anis and Fareesha

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!
klik untuk join! =')

TOP REFERREL 1 ( 2 PEMENANG ) 
LOMO
JAM ICE WATCH
SPECTACLES HELLO KITTY
TUDUNG BAWAL

TOP REFERREL 2 ( 2 PEMENANG)
JAM ICE WATCH
SPECTACLES HELLO KITTY
MHB ID

HADIAH BARANG POS
JAM ICE WATCH
SPECTACLES HELLO KITTY
FELT CRAFT
HANDMADE CRAFT X2
PHOTOPROPS MOUSTACHE
PHOTOPROPS RIBEN
FELT BOOKMARK NAME
FELT NAME
DOMO BEADS
TOPUP RM 3
SPECTACLES HELLO KITTYx2


Hah, amacam? Menarik kan? join la cepat2! =D

Segmen : Saya Mahu Direview by Nurul

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!

klik untuk join =')
cepat2! =D
Due date : 25 November 2012 until 2 December 2012 *selama 1 minggu

Saturday, November 24, 2012

Terdesak? Cara nak hutang dengan Celcom RM 2 - Credit Advance



Salam...
Korang pengguna Celcom? Pernah tak habis kredit pastu terdesak sangat nak guna, pastu nak topup susah atas sebab kedai jauh ke, dah malam ke, kedai dah topup mungkin. Dengan celcom korang boleh hutang dulu, atau pun pinjam dulu kredit. macam mana?

Cara caranya :

  1. Dail *118#
  2. Pilih 7 My account
  3. Kemudian 5 Other Services
  4. Select 4 Credit Advance
  5. 2 Request Advance
  6. 2 Proceed
  7. Tunggu mesej pengesahan atau cek baki selepas selesai.
Syarat untuk pinjam RM2 dari Celcom prepaid ialah Baki korang tinggal paling kurang 0.25sen, lebih dari tu tak boleh buat. Dan hanya boleh sekali sahaja, kali seterusnya selepas korang topup.

Adakah di caj bila guna servis ni? Tidak sekiranya korang pengguna Celcom lebih dari setahun, kalau kurang korang akan di caj 0.50sen. Potongan akan dilakukan selepas korang topup nanti. Mesej pemberitahuan pemotongan akan dihantar. 

Friday, November 23, 2012

Review bloglist+segmen:Jom up Follower beramai- ramai

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!


klik untuk join =')

Hadiah Top Referral :  -Top up RM10 x 1 pemenang -Review blog 4 bulan
Hadiah Pemenang Kedua : -Top up RM5-Review blog selama 3 bulan
Hadiah pemenang tempat ketiga :-Topup RM 3-Review blog selama 2 bulan.

Segmen "Jom BW sambil Follow sampai Lebam"

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!

Klik banner untuk join! =')
Tarikh tutup belum diumumkan! 
Cepat2 =)

Perkongsian|Jangan Ditanya Kenapa...


Dulu, aku hanya wanita biasa yang sering melakukan dosa, sibuk dengan hal duniawi. Jarang sekali aku memikirkan hal akhirat. Sampai satu ketika, hidayah itu datang. Alhamdulillah kerana Allah memilih diriku untuk ke arahNya.
Di penjuru usia, aku menangisi akan semua dosa yang telah ku lakukan. Aku cuba bangkit untuk melakukan perubahan. Aku mula lakukan perubahan sedikit demi sedikit. Sudah pasti apabila seseorang itu melakukan penghijrahan, dugaan akan datang. Aku akur. Orang sekeliling akan sedikit merasa pelik dengan perubahan yang ada.
 "Kenapa engkau berubah.."
"kenapa alim sangat sekarang..."
"Kenapa itu dan kenapa begini? "
Pelbagai persoalan dan respons yang akan telah ku terima. Pada kawan-kawan yang memahami, mereka hanya tersenyum dan mendoakan dalam hati. Tapi pada mereka yang seakan kurang puas hati, mereka mula mempersoalkan.
Pada mulanya aku selalu terfikir,  bagaimana untuk aku hadapi mereka? Sememangnya keadaan itu mulanya sedikit melemahkan aku. Aku sering menangis. Pada Allah aku luahkan. Aku mohon hati aku dikuatkan dan mohon aku istiqamah dalam melakukan perubahan. Alhamdulillah, tidak lama kemudian mereka semua senyap seolah-olah dapat menerima perubahan diri aku.
Sahabat-sahabatku, inginku suarakan rasa hati ini. ''Jangan ditanya kenapa aku berubah, tetapi tanyakanlah pada diri mengapa kita perlu berubah".  Manusia akan berubah bila--bila masa saja dan mereka berubah kerana untuk mendapat redha Allah. Apabila seseorang itu ingin berubah, berilah semangat kepada mereka.
Walaupun mungkin kita bukanlah muslimah yang sempurna, tapi sekurang-kurangnya setiap pertanyaan dan reaksi kita jangan sampai melemahkan orang yang ingin berubah.  Perubahan itu perlu dilakukan, bukan kerana suka-suka, tapi kerana Allah. Kalau dulu kita mungkin kurang baik, kita boleh berubah untuk jadi yang lebih baik.
Adalah lebih baik kita mendoakan sahabat yang ingin berhijrah dari kita mempersoalkan perubahan itu. Dan jika kita mempersoalkan perubahan seseorang itu ibarat kita mempersoalkan kepada Allah. Satu hari nanti, kalian yang lain pun akan berubah dengan izin Allah.

Berusaha lah untuk mencari hidayah Allah dan sentiasa bersangka baik kepada orang lain. InsyaAllah, nikmat berhijrah pasti dirasai. Yang bertudung pendek akan rasa selamat bila bertudung lebih sempurna tanpa memperlihatkan bayangan leher dan rambut. Yang meninggalkan solat akan rasa tenang bila melakukan solat, dan yang mengabaikan al-quran dan sunnah akan terasa dekat dengan Allah dan rasul bila membaca dan memahami.
InsyaAllah, kepada rakan-rakan di luar sana yang sentiasa menyokong terima kasih diucapkan, hanya Allah saja yang dapat balas jasa kalian. Berubahlah selagi ada masa dan berubahlah dengan hati yang ikhlas kerana Allah. 

Sunday, November 18, 2012

Perkongsian|Gedik yang Solehah


Bismillahirrahmanirrahim...
Disini aku ingin berkongsi dengan semua tentang artikel yang aku baru baca sebentar tadi di web islamik iluvislam.com. Bersama aku dan kalain yang membaca sama-sama bermuhasabah. InsyaAllah =)
|
|
|
|
|
v
Pada hari ini, aku melihat kebanyakan muslimah yang ku kenali sangat goyah imannya. Bagaimana aku ingin menghuraikannya? Insya-Allah aku cuba. Tidak perlu melihat pada yang jauh, cukup pada mereka yang berada di sekitarku.

Fenomena 'berubah menjadi alim' sudah banyak berlaku. Lebih-lebih lagi aku melihat di laman sosial facebook yang beratus-ratus status dan post mengenai Islam di wall mereka. Terlalu banyak sehingga imanku tercabar. Aku hampir mendakwa mereka semua itu berlakon alim.

Maaf,  aku cuba untuk tidak berprasangka yang tidak baik kepada mereka. Selama ini aku sangat berpegang kepada husnudzon (bersangka baik) dan aku tetap dengan prasangka baik kepada mereka. Moga aku yang menulis ini dijauhkan daripada perasaan ria' dan juga berasa sudah cukup alim.

Melihat kepada sahabat terdekat, perubahan yang amat ketara telah ku perhatikan.  Aku sangat mengenalinya. Dahulu bertudung bawal sekarang sudah bertudung labuh. Dahulu FB nya penuh dengan luahan ketidak puas hatian, sekarang dipenuhi dengan kata-kata dan juga mutiara hikmah.

Sekali lagi iman ku tercabar apabila melihat kata-kata dan mutiara hikmah lebih ke arah mencari suami dan menanti suami yang soleh. Siapa solehah dapat suami soleh. Aku tidak pandai untuk mengarang ayat. Apapun, begitulah maksud yang ku simpulkan dari kebanyakan kata-kata yang tertera di laman terkenal itu.

Aku gembira dengan perubahan drastik itu, tetapi caranya mencabar imanku. Aku tidak layak nak tahu hatinya, berubah kerana apa. Husnodzon hati berbicara. Aku berjaya mengatasi prasangka buruk. Aku harap tulisan ini dapat membetulkan niat aku dan mereka yang ingin rapat dengan Allah.

Aku tidak pernah nafikan janji Allah dalam Alquran yang bermaksud;

"Perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik "(Surah an-Nur ayat 26)

Aku juga mengalami situasi mempunyai adik-beradik yang mempunyai teman wanita. Memang niatnya untuk memperisterikan teman wanitanya, tetapi caranya membimbangkan. Dia ingin mengubah wanita itu menjadi solehah. Lalu dia meminta teman wanitanya itu memakai tudung labuh dan berjubah, dia sentiasa memberi mesej kepada teman wanitanya untuk solat di awal waktu dan juga bangun tahajud.

Apakah semua itu?


Di suatu sudut yang lain pula, satu comment yang terpampang di wall rakan FB ku. Ku baca dengan teliti dan ingin ku kongsikan bersama kalian.

"Sangat geli melihat ustazah-ustazah berpurdah,bertudung labuh , berjubah tapi asyik post status rindukan 'imam', dan yg berkaitan dengannya. Sebaiknya gunakan imej yang terbaik itu untuk sampaikan nasihat dak dakwah buat panduan muslimah seluruhnya, bimbang orang akan gelar ini adalah contoh ' gedik yang solehah'."

Saat membacanya, apa yang kalian fikirkan?

Aku cuma ingin berpesan, kepada mereka yang sudah berpunya atau sedang menanti, janganlah kalian berubah mengikut nafsu inginkan imam yang soleh. Dan janganlah kamu berubah kerana taat kepada kekasih hati yang ingin melihat kamu berubah.

Kalian pernah terfikir? Apakah kesudahan jika kamu berubah bukan kerana taat kepada Allah? Jika ditinggalkan oleh imam yang selama ini didamba-dambakan, bagaimana?

Beruntunglah bagi mereka yang memperoleh imam yang benar-benar ditakdirkan oleh Allah untuk dijadikannya sebagai isteri. Tetapi bagaimana yang sebaliknya? berakhir di pertengahan jalan. Takdir Allah, memutuskannya dengan dua cara. Semasa hidup atau mati.

Aku bukan ingin mengatakan aku adalah terbaik, aku pun pernah melakukan kesilapan, aku juga bukan ahli agama. Atas asbab itulah, aku cuba sebatikan kata-kata imam al-basri dalam hidup.

"Sesungguhnya aku menasihati kamu bukanlah bermakna aku adalah yang terbaik di kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh di kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."

Aku menulis bukan juga aku mencemburui sahabat-sahabatku yang lain. Aku akui aku tidak pernah mempunyai teman lelaki, bermesej dengan mereka tanpa bertujuan jauh sekali. Aku mengelakkan diri daripada terjebak dengan perkara tersebut kerana aku takut akan berubah hati kepada Allah.

Aku sedar, aku juga tergolong di kalangan mereka yang mudah terpesona dengan lelaki soleh. Justeru, satu cara aku menjauhi mereka dengan tidak berpersatuan dengan mereka yang nampak soleh dan aku sesekali tidak akan mempunyai teman lelaki kecuali dia yang bernama suami. Moga dengan cara ini aku lebih dekat dan teguh iman kepada Allah.

Mungkin juga ada yang berfikir aku tidak cantik, sebab itu tiada siapa yang minat kepadaku. Apapun yang kalian fikirkan, terserah pada kalian. Sesungguhnya kecantikan ini hanya untuk seorang yang halal untukku. Tiadakan ku kongsi pada mereka yang belum tentu menjadi suamiku.

Pesan khusus untuk diriku dan sahabat-sahabat muslimah,  taatlah kepada Allah. Jangan lah 'taat' kepada mereka yang bukan bernama suami atau bakal suami sekalipun.Apa sahaja yang diminta oleh mereka, dengan relanya kita memberikannya.

Yakinlah, setiap yang tertutup itu lebih terindah, namun akan lebih indah lagi jika setiap yang ada pada diri itu tertutup rapat tanpa seoarang pun dapat melihatnya/membacanya.


Yang pernah melakukan kesilapan, aku berdoa kalian akan benar-benar berubah kerana taat kepada Allah. Aku sangat gembira jika Muslimah itu berubah kerana taat kepada Allah. Itu aku lebih utamakan.

"Dan taatlah kamu kepada ALLAH dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat."(Surah ali Imran ayat 132)

Aku harap tulisan ini dapat menjawab soalan sahabatku yang bertanya tentang keikhlasan mereka yang ingin berubah. Dahulu aku menjawab pertanyaan sahabatku dengan lisan.

"siapa kita untuk mengukur niat seseorang, insyaAllah jika benar dia tidak ikhlas Allah akan betulkan, jika sebaliknya kita yang berdosa menuduhnya."

Aku terdiam dan menamatkan jawapan setakat itu. Aku harap inisiatif menulis coretan ini dapat menjawab persoalan sahabat-sahabat di luar sana agar Allah mengampuni dosa kita semua jika kita tersalah menduga yang tidak baik lebih-lebih lagi keikhlasan seseorang.

Biodata Penulis:-Hamba Allah yang menulis hanya dengan niat untuk menasihati semata-mata kerana Allah SWT. Mohon kemaafan di atas segala khilaf jika ada yang terguris rasa.

Sedih|Bayi 11 bulan maut dikelar bapa kandung...


Bismillahirrahmanirrahim...

Kuantan: Seorang bapa dipercayai di bawah pengaruh dadah mengelar bayi perempuannya yang berusia 11 bulan 20 hari, di sebuah rumah di FELDA Panching Selatan, dekat sini, malam kelmarin.

Leher Nur Amirah dikelar menggunakan senjata tajam dalam bilik tidur sebelum disedari ibunya Suzie Jarip, 26, dan neneknya Noriyah Wan Yaacob, 48, yang juga ibu suspek.

Menceritakan kejadian jam 9.30 malam itu, Wan Noriyah berkata, beliau sedang berbaring di ruang tamu rumah, manakala suspek di bilik bersama isteri serta Nur Amirah dan seorang lagi anak mereka, Muhammad Al Amin yang berusia dua tahun, apabila dikejutkan dengan jeritan menantunya.


“Sebelum kejadian, Suzie keluar bilik sebentar untuk mengambil air di dapur, tetapi apabila masuk semula dia terus menjerit dan meraung sejurus melihat Nur Amirah terbaring atas tilam berlumuran darah di lehernya.

“Nur Amirah ketika itu sudah tidak bernyawa dan bapanya seperti dirasuk, masih memegang pisau dan seolah-olah tidak menyesali perbuatan itu.

“Ketika ditanya kenapa melakukannya, dia hanya berkata lebih baik dibunuh sebelum orang lain mengambil anaknya,” katanya.

Wan Noriyah tidak menyangka anak kedua daripada tujuh beradik itu sanggup melakukan perkara itu terhadap anak sendiri.
“Dua tiga hari sebelum kejadian, dia bersikap pelik dan kelihatan gelisah selain beberapa kali dilihat membawa serta mengasah pisau berkenaan.

Bila ditegur kenapa bersikap demikian dan membawa senjata, dia hanya berkata ada orang mahu melarikan anak dan isterinya serta mengganggu keluarganya, katanya.

---------------------------------------------------------------------

korang da baca? terkejut tak? sedih? yesh, memang sedih+terkejut giler! mungkin orang akan cakap "Alah, bende nie biasa laaa... dah berapa kali keluar kat akhbar2 tempatan tak kisah la kat mana pun... perkara normal... lagipun macam kita tak biasa tgk ibu kandung bunuh anak dorang sendiri" tengok? Astaghfirullah~ Haiwan pun lagi sayang kat anak dia nie pulak manusia yang ada otak. huhu... kalau lah kita berada pada zaman terdahulu zaman nabi SAW perkara macam nie psti jarang2 akan berlaku. Malah pasti tak akan berlaku. Belum lagi cerita pasal saudara2 kita di Gaza? israel laknatullah membunuh saudara kita di palestin dengan kejam! Senjata yang mampu aku berikan adalah Doa. Keamanan dan kedamaian! Doa yang insyaAllah pasti akan terkabul jua dengan izin Allah.

Orang Malaysia nie nak kata baik memang baik kebanyakannyalah... tapi, entahlaaa... Allah bagi dorang akal fikiran pandai-pandai lah dorang menilai. Isu akidah memang panjang kalau nak cerita. Hmm, tak perlulah aku nak panjangkan lagi cerita sebab apa yang penting sekarang adalah berDOA. Doa senjata orang mukmin. Doa yang membawa maksud:- memohon kepada Allah untuk kebaikan diri sendiri atau untuk orang lain dengan niat dan tujuan yang baik. 

wasalam...

Friday, November 16, 2012

Segmen Pendek : Nak Masuk Bloglist Miss z

Assalamualaikum! =)
una join bloglist lagiii~ keh3
Jom  join bloglist miss Z!!!
nananananana~ 
klik untuk join!