Wednesday, June 26, 2013

Vitamin jiwa, hati dan dalaman diri!


Kita perlukan ia, sebagai pemangkin, booster dan inspirasi diri.

Jadikan ia vitamin jiwa, hati dan dalaman diri!

Setiap hari kita bangun daripada tidur. Kita bakal tempuhi hari yang baru. Saat-saat yang baru. Masa-masa yang baru. Detik-detik yang baru dan tentunya pelbagai pengalaman serta sejarah-sejarah baru bakal dilakarkan dalam hidup kita.

Itulah kehidupan kita.

Umumnya, manusia ada dua kategori dan jenisnya :

Pertama, manusia yang mempunyai fokus dalam hidup. – Hidup mereka sangat bersemangat, ada tenaga, fokus dalam beramal, tahu tujuan hidup dan sentiasa menginspirasikan insan-insan lain.

Kedua, manusia yang teraba-raba mencari tujuan hidup. – Jujurnya, mereka kelam tanpa punca. Hidup penuh dengan stress, tention dan mengejar-ngejar sesuatu tanpa penghujung. Mereka gigih mencari perhatian kerana hilang segala harapan.

Soal diri.

Kita manusia yang mana? Apa yang kita lakukan, gerakan dan janakan dalam hidup? Lantaran itu, untuk memberikan yang terbaik dalam hidup – selalunya manusia yang normal perlukan motivasi, inspirasi, booster, dorongan serta galakan dalam setiap gerak kerja serta tindakan harian mereka.

Pinjamkan saya satu minit anda untuk membaca, merenungi dan merefleksi soalan-soalan di bawah sebagai perkongsian hari ini. Setiap satunya  hanya 10 saat sahaja.

Baca setiap satunya, lalu fokuskan kepada soalan dan jawapannya.

Baiklah, tenangkan hati. Berikan masa anda.

Senyum. Ceria dan Mulakan!


#Tips 1

Bagaimana meraih tenang, bahagia dan damai sentiasa?

Puncanya :

Jelas matlamat hidupnya
Nyata tujuan hidupnya
Sentiasa fokus dalam hidupnya

#Tips 2

Hendak bertenaga, bersemangat, cerah ceria selalu?

Puncanya :

Selalu membuat amal soleh
Sentiasa senyum
Berfikiran positif serta lapang dada

#Tips 3

Macamana hendak kekal termotivasi, terinspirasi dan enjoy our passion?

Puncanya :

Membaca Al-Quran penuh khusyuk, tadabur dan amal
Solat awal waktu, khusyuk, sempurna dan berjemaah
Fokus terhadap kerja, impian dan cita-cita hidup

#Tips 4

Kenapa jiwa kita kekosongan, kegersangan dan kekontangan?

Sebabnya :

Tiada matlamat hidup.
Tiada tujuan hidup.
Tiada fokus dalam hidup.

#Tips 5

Apa sebab hidup kita tertekan, terhimpit dan sangat-sangat stress?

Sebabnya :

Bergelumang dengan dosa.
Suka dengan noda-noda maksiat.
Lalai, hanyut dan leka dengan “buaian” dunia.

#Tips 6

Kenapa kita selalu keras hati, ego tiada kesudahan dan air mata membeku?

Sebabnya :

Sukar memaafkan orang lain
Rasa diri hebat
Tiada kerendahan hati

Penutup : Ubah Paradigma, Cara Fikir dan Cara Hidup

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengubah keadaan suatu kaum, sehinggalah mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.” ( Surah Ar-Rad’u 13 : 11)

Sebenarnya, kini ramai manusia yang semakin sedar akan diri, nasib dan masa hadapan mereka. Mereka telah mengimbas masa-masa berlalu mereka yang lepas-lepas, yang telah berlalu dan pastinya tidak akan kembali. Mereka telah mensia-siakan hampir separuh usia untuk sesuatu yang rapuh, tiada tujuan dan tidak memberikan apa-apa manfaat.

Lalu, dengan keazaman dan sebuah tekad yang luhur – mereka merubah kehidupan mereka. Sehingga ada yang berubah 360 darjah tanpa sebarang penyesalan. Ya. Tekad.

Mereka ubah cara mereka berfikir, cara memandang kehidupan, cara serta gaya hidup yang dikehendaki, selari dan sejajar dengan kehendak Sang Pencipta. Lalu, hijrah mereka itu memberikan sinar serta harapan baru untuk detik-detik kehidupan mereka.

Kata akarnya :- Hijrah!

Wednesday, June 19, 2013

Bila Denyut Terhenti


"Kau nak kawan dengan aku sampai mati? Sorry aku tak nak" tegas Muslih.

Amir tersentak. Kecewa pasti. 

"Kenapa" Amir sedaya upaya mengawal riak wajahnya.

"Aku nak kita kawan sampai syurga, boleh?" tutur Muslih dengan senyuman. Lega Amir mendengarnya.Alhamdulillah... terima kasih Muslih. Kau lah sahabat paling awesome!

Amir tersenyum sendirian. Ukhwah yang dibina kerana Allah pasti akan membawa ke syurga. Teringat amir akan sebuah hadis.
 “Perumpamaan orang-orang yang beriman itu dalam saling kasih-mengasihi, saling cinta-mencintai dan saling tolong-menolong, seperti sebatang tubuh. Kalau ada salah satu anggota yang terkena penyakit, seluruh tubuh ikut menderita tidak dapat tidur malam dan demam panas.”Riwayat Imam al-Bukhari 
Pintu biliknya terkuak tanda rakan sebiliknya sudah pulang. Amir melihat jam di dinding sudah menunjukkan pukul 2.30 pagi. Tanpa salam Sufi terus masuk ke bilik. Wajah Sufi nampak muram. Ada masalah mungkin. Detik hati Amir. "Sufi, kau ada masalah?" 

Kotak rokok dikeluarkan dari kocek seluar. Amir sekadar perhati.

"Kau nak sebatang?" Rokok disua.

Geleng. "Nope. Aku tak sedut benda yang haram."

Ekor mata Sufi menjeling sekilas tubuh roommate nya.

"Kalau taknak, cakap taknak. Tak payah cakap haram siot." Lighter disua ke hujung puntung rokok. Kemudian disedut sepuasnya. Mata dipejam rapat.

"Sufi, aku mintak maaf. Tapi cuba kau buka surah Al Baqarah, ayat 195."

"Nak buat apa?" Asap rokok dihembus perlahan.

Allah berfirman, "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan."

"Rokok ni bagi ketenangan kat aku, kau apa tahu." Sufi berdiri, nak pergi dari member yang membebel tak berhenti. 

Dari kat bilik, sampai kat universiti budak ni duk bising. Takde life ke cane member aku ni.

Amir senyum. Senyum terkilan. Takpe beb. Kau belum faham.

"Well Amir, thanks anyway. Cuma aku peliklah. Kita ni budak medik, bukan budak syariah, bukan budak agama. Kenapa kau bajet nak jadi ustaz eh? Kau salah pilih course ke dulu?"

Geleng. "Takdelah Sufi. Aku memang nak ambil medik. Sebab aku rasa, Islam tu bukan cuma boleh di amalkan kepada budak yang ambil kos agama je. Kita ni patutnya kena berdiri sama tinggi, duduk sama rendah. Kita kan belajar apa yang Allah cipta, sepatutnya dah boleh buka mata, buka hati untuk tengok ajaibnya ciptaan Allah."

"Kau cakap macam ustazlah. Macam mak nenek pun ada. Buang masa aku je."

Sufi memalingkan badan, membelakangi Amir. Rokok dilepaskan. Dipijak. Terus berlalu pergi. "Puas?"

Argh kawan! Kau tak faham. Tapi aku mana boleh putus asa. Kau kawan aku. Kawan sampai syurga. Aku bukan sengaja tekankan sangat pasal ni. Aku ada sebab sendiri. Aku sayang kau. Luah Amir sekadar dalam hati.

Amir, bukan aku tak faham apa yang kau nak sampaikan. Aku cuma terkilan. Aku rasa baik aku mati, dari hidup dalam sakit yang macam ni. Kau takkan faham. Kau budak baik. Kau mana tahu. Putus cinta tu perit. Perit yang aku tak tahu nak cakap macam mana.

Sufi melepaskan lelah. Rasa macam tak guna dah hidup ni.

"Amir, maafkan aku."

"Kenapa kau perlu minta maaf pada aku sedangkan kau tak buat salah pada aku?" Sufi terbatuk-batuk sebelum berbicara.

"Kau maafkan jelah aku. Doakan aku. Nanti kalau aku tak ada, aku tenang dalam kubur"

"Sufi, aku tak tau apa masalah kau. Tapi, walau apa pun yang terjadi jangan lupa yang kau masih ada Allah untuk mengadu. Hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang." nasihat Amir penuh berhikmah.

Sufi tersenyum. Menyindir. Dia menjeling sahabatnya."Selama ni ada kau pernah tengok aku duduk atas sejadah? Alah, kau doakan jelah aku tenang dalam kubur nanti. Mesti termakbul punya. Kau kan lelaki soleh." terbatuk-batuk Sufi. 

Amir beristighfar. Segalanya memerlukan masa. Aku takkan biarkan kau. Sebab, kita dah berjanji untuk berjaya dunia dan akhirat sejak pertama kali kita berpijak di luar negara.

Amir menarik nafas. Mengumpul sebanyak mungkin kekuatan daripada Allah untuk berhadapan dengan sahabatnya.

"Kalau kau sudi, aku sudi tolong kau."

Sufi ketawa. "Sudi? Sudi tolong apa weyh?"

"Tolong kau untuk lebih dekat dengan Allah" Amir membalas dengan senyuman.

"Ah, macam mana aku nak dekat dengan tuhan kalau aku tak nampak di mana wujudnya tuhan aku?"

"Apakah Tuhan?" dia menyoal.

"Entiti yang tidak bergantung kepada makhluknya. Ia tanpa awal dan akhir."

"Apakah dia makhluk?"

"Kau, aku dan mereka. Kita semua makhluk. Entiti yang bergantung dengan Tuhannya dan saling juga bergantung dengan makhluk yang lain. Ia mempunyai awal dan akhir atau sekurang-kurangnya mempunyai asal awal penciptaan walaupun tanpa pengakhiran (seperti syurga dan neraka)."

Alam ini juga adalah makhluk dengan dalil, di antara lain, dari surah al Anbiya’ ayat 16 dan ayat 19:
“Dan tidaklah Kami ciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya dengan bermain-main” (al Anbiya’ : 16)
“Dan kepunyaanNyalah segala yang berada di langit dan dibumi.” (al Anbiya’ : 19)
"Apakah dalil yang menyatakan bahawa masa itu juga adalah makhluk Allah dan Allah tidak terikat kepadanya?" soal Sufi.
"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Sebab adanya agama lah kita meyakini adanya Tuhan yakni Allah SWT." terang Amir panjang lebar. Sufi khusyuk mendengar.

Sufi membenarkan segala apa yang dikatakan oleh sahabatnya itu. Ya, masakan dia tidak percaya akan wujudnya tuhan? Allah yang menciptakan aku. Astaghfirullah... Sufi beristighfar beberapa kali. Air mata sufi gugur jua.

Amir menepuk lembut bahu sahabatnya. "Dahlah sufi, sekarang nak masuk waktu subuh. Jom kita bersiap." Sufi hanya menurut.

Sungguh aku tak kuat, tapi kerana Allah aku harus kuat. Kau kuatkanlah imanku. Biarlah aku kehilangan cinta manusia sekalipun. Asalkan cinta aku pada Allah akan tetap utuh dan tak akan hilang. Ya Allah... Bantulah hamba-Mu. Ameen.

"Amir, terima kasih. Kau memang macam ustaz."Sufi menepuk-nepuk bahu kawannya mengucapkan terima kasih.

“Aku cuma membantu.” Balas Amir dengan senyuman.

Amir mengucapkan syukur kepada Allah. Sungguh ukhwah yang terbina kerana Allah akan kekal selama-lamanya.

******

Usai talkin. Semua orang mula meninggalkan Tanah Perkuburan Al Hikmah.

"Kawan, aku minta maaf." Air matanya tumpah lagi.

"Aku tak pernah sangka, rokok akan buat kita terpisah selamanya kat dunia ni." Bisiknya pada kubur yang masih merah, basah.

Sufi batuk teruk. Batuk Sufi buat Amir terjaga.

"Sufi, kau okay tak ni?" Amir mengusap belakang tubuh Sufi.

Dah pukul 2 pagi.. Desas hati kecil Amir. Tapi tak apa lah. Member dah sakit, takkan aku nak sambung tidur pulak.

Amir berdiri. "Sufi, jom aku bawa kau pergi hospital."

Sufi hanya menurut. Batuknya berdarah. Wajahnya pucat. Badannya lemah.

Risau. Satu perkataan yang boleh digambarkan ketika itu.

Kunci kereta dicapai, Sufi dibawa masuk ke dalam kereta. Muslih, salah seorang housemate mereka turut bantu sama.

"Muslih, aku drive. Kau jaga Sufi kat belakang." Suara Amir resah. Fikirannya cuma satu, Allah pasti akan bantu. Gelisah, hatinya tak menentu.

"Okey Amir. Kau drive hati-hati. Aku boleh jaga dia kat belakang." Pelajar medik tahun akhir itu menepuk bahu Amir dua kali.

Usai tiba di hospital, Muslih bawa Sufi ke pusat kecemasan. Amir hendak ke tandas dulu.

"Allahuakbar..." Lelah suara Amir.

Muntahnya darah. Badannya lemah.

Amir sandar di dinding tandas. Terduduk. Dadanya sesak. Sakit. "Ya Allah, sakitnya.."

Mata Amir berkaca. Dadanya sempit. "Aku belum makan ubat." Seluruh tubuh terasa kejang.

"Ya Allah, kalau ini masanya, aku redha ya Allah. Tapi, selamatkanlah Sufi. Biar aku jadi pengajaran untuk dia."

Berpeluh tubuh Amir menahan sakit. Bibirnya meratib zikrullah tanpa henti. Menitis air matanya. "Laa ilaha illallah..."

Perlahan suara Amir mengucap syahadah. Bersaksi tiada tuhan selain Allah. Lalu matanya terpejam rapat.

Sufi menahan esak.

Malam tu, dia tak apa-apa. Cuma ada sedikit kerosakan pada paru-paru akibat terlalu kerap merokok. Namun sahabatnya, Amir dijemput pergi. Selama-lamanya dia pergi dari dunia. Akibat kanser paru-paru yang dihidapinya.

"Amir, semua nasihat yang kau bagi, aku akan amalkan. Kawan, nanti aku kejut kau bangun subuh ya? Jangan tinggalkan aku lama-lama. Esok kita solat subuh berjemaah. Aku dah taknak burn solat. Biar giliran aku kejut kau pula. Tau Amir? Kau dah janji nak tolong aku kan?" Bisik Sufi pada kubur sahabatnya. Air matanya gugur laju.

Dari belakang, Muslih merapatinya, "Sufi, kami, housemates kau kan ada. Kau boleh solat jemaah dengan kami. Jangan macam ni. Jom, kau join usrah kami mulai hari ni. Dia dah pergi, kau kena redha. Sebab semua yang hidup pasti akan merasai mati. Kau, aku, Amir, semua akan mati. Kami akan tolong kau." Perlahan suara Muslih, menahan hiba.

Amir, naqib usrah mereka akhirnya pergi dijemput Ilahi. Namun, perginya hanya jasad. Semangat Amir masih terus kekal dalam jiwa mereka. Untuk jadi mukmin berguna.

Segmen hadiah cute dan simple



"Segmen hadiah cute dan simple"!
Due Date 6 Julai 2012

Big Thanks To :
Kepada semua sponsor yang sudi sponsor. Big thanks to kepada semua peserta juga yang mengambil bahagian. Let's join semua.

Tarikh tamat: 3/6/2013 – 6/7/2013  Tarikh umum: 7/7/2013
#Segmen akan dibatalkan jika peserta kurang dari 30 orang.
#Terima kasih kepada yang join. ^_^

Giveaway by zeera lily

Assalamualaikum!
klik banner untuk join GA ohcem! :')

 Hadiah Utama

1) Hello Kitty Mini Perfume edt from Etude House
2) Border Lace from Camicia Kurung & Border Lace
3) Tribal Shawl form KLShop

Saguhati

1) Hello Kitty Plusher
2) Miniature or Samples from TheFaceShop & Shiseido

MiniHoli Giveaway By Ain Mfna

Assalamualaikum! 
MiniHoli Giveaway By Ain Mfna 
Support By : 

Saturday, June 15, 2013

Doa. Senjata kita.


Bila susah, ingat Allah.

Bila senang, ingat Allah.

Bila miskin, ingat Allah.

Bila kaya, ingat Allah.


Dalam semua situasi, ingat Allah.
Hubungkan hati kita denganNya, melalui doa.
Doa. Doa. Doa.
Allah suka ^^

Segmen Menang Hadiah by ZakieAzid

Assalamualaikum!
klik banner untuk join! :')

First Mini Giveaway by Liyana Jasmi

Assalamualaikum



FIRST MINI GIVEAWAY BY LIYANA JASMI

Korang ! Join lah giveaway pertama Liyana ni ! Senang je syarat-syaratnya ! Ada banyak hadiah yang boleh dimenangi.


90 pemenang dicari !

Cara penyertaan pun senang je ! Hehehe. Jadi, korang tunggu apa lagi tu ? Jom join !


TARIKH TUTUP PENYERTAAN : 30 JUN 2013

Saturday, June 8, 2013

Tumbuk dada tanya iman!

Assalamualaikum,

Bila kita tengah chatting ke,atau tengah berbual-bual ke, ada sesetengah lelaki/perempuan yang sweet talker dan berani untuk bercakap luahan isi hati dia. Tapi sweet talkers ini dia tak cakap direct. Untuk tackle seseorang, dia mesti ada mukadimah dan beberapa ayat untuk menjadikan sesuatu hubungan itu bertambah intim. Kat bawah ni ada idea,bagaimana ingin mengelakkan diri daripada dingorat.

Soalan 1st: Hai,apa khabar?
Jawapan 1: Sihat je…Awak?
Jawapan 2: Aku ada kanser pangkal rahim(sound mcm teruk je..nauzubillah) Boleh kau bayarkan kos tak?
Jawapan 3: Khabar pun tak tau? Kau kena bukak Kamus Dewan Edisi keempat ni…
Jawapan 4: Alhamdulillah. Allah masih lagi memberikan kesihatan fizikal dan rohani saya untuk menentukan mana yang baik dan mana yang buruk. Saya masih lagi mengenal lelaki yang baik dan lelaki yang buruk. Dan saya dapat hidu teknik awak yang lemah untuk mengorat saya ni.

Soalan 2nd: Awak buat apa tu? Busy ke? Sori ye ganggu…
Jawapan 1: Eh,taklah…Saya tengah upload gambar je…Tak busy pun..Awak buat apa tu?
Jawapan 2: Aku busy gila ni. Kau ni penyibuk la.
Jawapan 3: Aku tengah mandikan ikan aku ni. Busy sikit.
Jawapan 4: Saya sedang baca blog tentang tajuk ‘Kepentingan menjaga ikhtilat(pergaulan) sesama muslimin dan muslimat’. Lepas baca,saya menjadi semakin insaf. Awak pun kena baca sekali tau. Nah,URL dia.

Soalan: Awak,nak nombor telefon boleh?
Jawapan 1: Boleh,nah,0123456789. Nombor awak berapa?
Jawapan 2: Tak boleh. Ni nombor saya. Bukan nombor awak…
Jawapan 3: Maaflah wak…Saya bukan penjaga kedai handphone. Saya tak jual nombor telefon.
Jawapan 4: Kalau kau rasa dengan mengambil nombor telefon ni,dapat meningkat pahala kau, dapat mengelakkan kau daripada mengheret aku ke kancah penzinaan, kau ambillah. Tetapi syaratnya, time nak qiamulail kau wajib kejutkan aku, kau kena ingatkan aku solat dhuha setiap hari dan kau kena selalu bagi tazkirah dalam SMS lepas solat fardu-5 kali sehari. Kau mampu? kalau tak mampu,tak payah ada nombor telefon aku.ok.

Soalan 3rd: Awak,saya nak kawan boleh?
Jawapan 1: Boleh saja Saya tak kisah pun siapa siapa nak kawan dengan saya.
Jawapan 2: Boleh. Kat zoo banyak kawan awak.
Jawapan 3: Memang kita dah kawan kan? Kalau kau cucu saya,maksudnya saya ni nenek awak. Bukan kawan.
Jawapan 4: Bukankah kita sesama Islam. Maka kita adalah bersaudara. Awak minta saya untuk berkawan seolah-olah saya terlalu asing bagi awak,padahal kita mengucap kalimah syahadah yang sama. Tetapi,dalam Islam,kita ada batasan untuk berkawan. Lelaki dengan perempuan Allah dah suruh kita membatasi pergaulannya. Awak boleh kawan dengan saya,tetapi awak jangan sesekali melampaui apa yang Allah suruh.

Soalan4th: Awak,awak tau tak awak ni perempuan paling cantik yang pernah saya tengok?
Jawapan 1: Yeke? Ee…mana adalah…saya tak cantik pun…~
Jawapan 2: Eh,mestilah. Dah lama awak kenal saya,baru perasan ke saya ni cantik?
Jawapan 3: Kesian. Mak kau buruk ye?
Jawapan 4: Memang saya cantik. Semua kejadian yang Allah cipta,semuanya cantik. Allah itu maha cantik. Lalu Dia jadikan semua makhluknya cantik. Alhamdulillah,Allah beri kelebihan kepada saya. Tetapi saya sebenarnya takut sangat dengan kecantikan saya,sebab dengan kecantikan saya inilah ramai lelaki bernafsu melihat saya. Saya berasa sangat berdosa. Astaghfirullah!

Soalan 5th: Awak,awak asal mana? Duduk kat mana?
Jawapan 1: Saya tinggal kat Seremban je…Area Jusco..Awak duduk mana?
Jawapan 2: Apa bangang punya soalan. Saya duduk kat kerusi lah! Takkan duduk kat awan!(errrkkk..kalau boleh elakkan pakai bangang..)
Jawapan 3: Kenapa nak tau? Nak rompak ke?
Jawapan 4: Saya berasal daripada air mani dan rahim kedua ibu bapa saya. Saya duduk di tempat di mana Allah menyuruh saya melakukan kebaikan dan menolak keburukan. Kalau awak tak buat apa yang saya buat di tempat tinggal saya ni,awak boleh pergi ke alam lain.

Soalan 6th: Saya macam pernah jumpa awaklah. Kita pernah berjumpa ke?
Jawapan 1: Eh? Ada ya? Hhihihii.., Saya pun tak ingatlah…Mesti kita jumpa kat kem ke,pertandingan sekolah lama ke kan?
Jawapan 2: Muka macam pendatang haram. Ada hati cakap pernah jumpa aku.
Jawapan 3: Kau ke yang curi seluar dalam mak aku hari tu?
Jawapan 4: Ya,kita pernah berkumpul di alam roh,ketika kita beratur untok masuk ke dalam rahim ibu masing-masing. Mungkin ketika itu kita terserempak. Alhamdulillah. Allah masih mengekalkan ingatan itu kepada awak.

Soalan 7th: Awak,saya nak gambar awak boleh?
Jawapan 1: Hehehe…Nak gambar tu buat apa?
Jawapan 2: Tak boleh. Nanti kau edit gambar aku jadi gambar bogel.
Jawapan 3: Kau nak buatkan pasport untuk aku ya?
Jawapan 4: Astagfirullah. Lelaki tidak boleh ada gambar perempuan untuk simpanan peribadinya selagi ia bukan hak milik sah melalui nikah. Kalau nak sangat gambar saya, datang ke rumah,jumpa dengan mak ayah saya,pinanglah saya. Nanti mereka akan bagi gambar. Bukan begini caranya.

Soalan 8th: Awak,jom keluar nak?
Jawapan 1: Urm..Bila?
Jawapan 2: Boleh. Tapi nanti kita dating kat kilang pembuatan pasir atau batu nisan ye.
Jawapan 3: Kalau setakat ajak keluar sebab nak try pegang $^*^%# aku,baik tak payah lah ajak aku keluar!
Jawapan 4: Saya tak kisah,tetapi saya perlu bawa mahram saya. Masa keluar nanti,awak tak boleh dekat dengan saya,kita tak boleh berdua-duaan dengan saya,dan tak boleh nak sentuh kulit saya. Saya akan bawa mak,ayah dan adik beradik saya ikut sama.

Soalan 9th: Awak,saya single lagi. Awak pun single kan? Jadi…Urm…
Jawapan 1: Saya single jugak….Jadi apa ye awak? hehehe…pelik tiba tiba awak tanya ni…
Jawapan 2: Padan muka kau!hahahahahaha!!!
Jawapan 3: Tulah. Kau tu buruk sangat. Sebab tu takde perempuan nak lekat.
Jawapan 4: Bukankah Allah ada bersama awak? Allah ada bersama saya. Awak nak kapel dengan saya,adakah awak akan meninggalkan Allah kerana saya? Kalau awak tinggalkan Allah kerana saya,maka saya tak boleh terima ajakan kapel awak sebab hanya syaitan sahaja menjadikan manusia lalai mengingat perintah Allah.

Konklusinya, jaga lah ikhtilat(pergaulan) anda.Hope dapat membantu member2ku yg susah sangat nak lari drpd godaan2 dunia.Yang pasti terpulang kepada kita untuk menjadi seorang yang kuat/lemah untuk melaksanakan perintah Allah SWT.Berkawan tak salah,asalkan kita tahu batas pergaulan. Gunakan fb twitter sebaiknya. Sekian :)

p/s: Terasa? Ouh. sila terasa. Sebab aku pun terasa :'( Ouch! Tumbuk dada tanya iman..