Wednesday, May 29, 2013

Bila Denyut Terhenti



"Sufi, final dah dekat. Kau selamba layan movie, online 24/7."

"Not in mood nak study sia. Semua pun tak masuk."

"Stress?"

"Give up."

"Sebab?"

"Entah. Kosong."

"Sufi.."


"Apa benda lagi kau ni?"

"Aku pinjam nota kau haritu."

"Ambil je apa kau nak."

Kotak rokok dikeluarkan dari kocek seluar. Faris sekadar perhati.


"Kau nak sebatang?" Rokok disua.

Geleng. "Nope. Aku tak sedut benda yang haram."

Ekor mata Sufi menjeling sekilas tubuh roommate nya.

"Kalau taknak, cakap taknak. Tak payah cakap haram siot." Lighter disua ke hujung puntung rokok. Kemudian disedut sepuasnya. Mata dipejam rapat.

"Sufi, aku mintak maaf. Tapi cuba kau buka surah Al Baqarah, ayat 195."

"Nak buat apa?" Asap rokok dihembus perlahan.

Allah berfirman, "Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan."

"Rokok ni bagi ketenangan kat aku, kau apa tahu." Sufi berdiri, nak pergi dari member yang membebel tak berhenti. 

Dari kat bilik, sampai kat universiti budak ni duk bising. Takde life ke cane member aku ni.

Faris senyum. Senyum terkilan. Takpe beb. Kau belum faham.

"Well Faris, thanks anyway. Cuma aku peliklah. Kita ni budak medik, bukan budak syariah, bukan budak agama. Kenapa kau bajet nak jadi ustaz eh? Kau salah pilih course ke dulu?"

Geleng. "Takdelah Sufi. Aku memang nak ambil medik. Sebab aku rasa, Islam tu bukan cuma boleh di amalkan kepada budak yang ambil kos agama je. Kita ni patutnya kena berdiri sama tinggi, duduk sama rendah. Kita kan belajar apa yang Allah cipta, sepatutnya dah boleh buka mata, buka hati untuk tengok ajaibnya ciptaan Allah."

"Kau cakap macam ustazlah. Macam mak nenek pun ada. Buang masa aku."

Sufi memalingkan badan, membelakangi Faris. Rokok dilepaskan. Dipijak. Terus berlalu pergi. "Puas?"

Argh kawan! Kau tak faham. Tapi aku mana boleh putus asa. Kau kawan aku. Kawan sampai syurga. Aku bukan sengaja tekankan sangat pasal ni. Aku ada sebab sendiri. Aku sayang kau.

Kopiah ditanggalkan dari kepala. Dilipat dan dimasukkan ke dalam kocek seluar. Memandang tubuh sahabatnya yang semakin hilang dari pandangan.




Faris, bukan aku tak faham apa yang kau nak sampaikan. Aku cuma terkilan. Aku rasa baik aku mati, dari hidup dalam sakit yang macam ni. Kau takkan faham. Kau budak baik. Kau mana tahu. Putus cinta tu perit. Perit yang aku tak tahu nak cakap macam mana.

Sufi melepaskan lelah. Rasa macam tak guna dah hidup ni.

"Faris, maafkan aku."

Terpacul dari bibirnya. Tapi dia yakin Faris takkan dengar, sebab Faris bukan ada di sekitar. Tambah suaranya perlahan.


*****

Usai talkin. Semua orang mula meninggalkan Tanah Perkuburan Al Hikmah.

"Kawan, aku minta maaf." Air matanya tumpah lagi.

"Aku tak pernah sangka, rokok akan buat kita terpisah selamanya kat dunia ni." Bisiknya pada kubur yang masih merah, basah.


Sufi batuk teruk. Batuk Sufi buat Faris terjaga.

"Sufi, kau okay tak ni?" Faris mengusap belakang tubuh Sufi. 

Dah pukul 2 pagi.. Desas hati kecil Faris. Tapi takpe lah. Member dah sakit, takkan aku nak sambung tidur pulak.

Faris berdiri. "Sufi, jom aku bawa kau pergi hospital."

Sufi hanya menurut. Batuknya berdarah. Wajahnya pucat. Badannya lemah.

Risau. Satu perkataan yang boleh digambarkan ketika itu.

Kunci kereta dicapai, Sufi dibawa masuk ke dalam kereta. Hilman, salah seorang housemate mereka turut bantu sama.

"Man, aku drive. Kau jaga Sufi kat belakang." Suara Faris resah. Fikirannya cuma satu, Allah pasti akan bantu. Gelisah, hatinya tak menentu.

"Okey Faris. Kau drive hati-hati. Aku boleh jaga dia kat belakang." Pelajar medik tahun akhir itu menepuk bahu Faris dua kali.

Usai tiba di hospital, Hilman bawa Sufi ke pusat kecemasan. Faris hendak ke tandas dulu.


"Allahuakbar..." Lelah suara Faris.

Muntahnya darah. Badannya lemah.

Faris sandar di dinding tandas. Terduduk. Dadanya sesak. Sakit. "Ya Allah, sakitnya.."

Mata Faris berkaca. Dadanya sempit. "Aku belum makan ubat." Seluruh tubuh terasa kejang.

"Ya Allah, kalau ini masanya, aku redha ya Allah. Tapi, selamatkanlah Sufi. Biar aku jadi pengajaran untuk dia."

Berpeluh tubuh Faris menahan sakit. Bibirnya meratib zikrullah tanpa henti. Menitis air matanya. "Laa ilaha illallah..."

Perlahan suara Faris mengucap syahadah. Bersaksi tiada tuhan selain Allah. Lalu matanya terpejam rapat.


Sufi menahan esak.

Malam tu, dia tak apa-apa. Cuma ada sedikit kerosakan pada paru-paru akibat terlalu kerap merokok. Namun sahabatnya, Faris dijemput pergi. Selama-lamanya dia pergi dari dunia. Akibat kanser paru-paru yang dihidapinya.

"Faris, semua nasihat yang kau bagi, aku akan amalkan. Kawan, nanti aku kejut kau bangun subuh ya? Jangan tinggalkan aku lama-lama. Esok kita solat subuh berjemaah. Aku dah taknak burn solat. Biar giliran aku kejut kau pula. Tau Faris?" Bisik Sufi pada kubur sahabatnya. Air matanya gugur laju.

Dari belakang, Hilman merapatinya, "Sufi, kami, housemates kau kan ada. Kau boleh solat jemaah dengan kami. Jangan macam ni. Jom, kau join usrah kami mulai hari ni. Dia dah pergi, kau kena redha. Sebab semua yang hidup pasti akan merasai mati. Kau, aku, Faris, semua akan mati." Perlahan suara Hilman, menahan hiba.

Faris, naqib usrah mereka akhirnya pergi dijemput Ilahi. Namun, perginya hanya jasad. Semangat Faris masih terus kekal dalam jiwa mereka. Untuk jadi mukmin berguna.

Tanpa Izin Tuhanmu, Tiada Yang Mampu


Assalamualaikum..
Menelusuri susur perjalanan hidup ini adalah satu laluan yang cukup mencabar dan menguji kekuatan jiwa insan. Insan tanpa Tuhan, lemahlah dia. Insan berjalan tanpa Tuhan, rebahlah dia.
Meski sekuat apapun seorang insan, tanpa Allah di jiwanya, segala kekuatan yang ada hanyalah kosong tanpa ada makna.
Insan datang daripada Tuhan dan akan kembali kepada Tuhan. Maka di antara dua destinasi datang dan pergi itu, harapan kekuatan insan sudah tentulah pada Tuhan yang mengutuskan.
Dengan kehidupan fana yang sentiasa menipu daya ini, kehidupan insan tidak pernah lari dari ujian.
Barangkali kita sedang menghadapi saat-saat yang begitu melukakan.
Barangkali kita sedang menghadapi waktu-waktu yang mendukacitakan.
Barangkali kita sedang terasa begitu down sekali.
Tetapi, insan yang rapat hatinya dengan Tuhan, Tuhan tidak pernah sekali-kali membiarkannya.
Pastilah Allah Tidak Mengujimu Melainkan Dia Ingin Memberikan Kebaikan
Nabi s.a.w. pernah diuji dengan kesakitan dan kelukaan yang dahsyat di medan Uhud, tetapi kemudiannya Allah menghadiahkan kegembiraan di medan Khandak.
Baginda pernah diuji dengan perjanjian Hudaibiyah yang sangat jelas berat sebelah, tetapi dihadiahkan Allah dengan pembukaan Kota Makkah selepas Musyrikin sendiri melanggar perjanjian itu.
Hidup ini begitulah.
Kadangkala, Allah menguji kita dengan sesuatu yang kita rasakan tidak adil untuk orang seperti kita yang telah banyak bersusah payah dan berusaha dalam kehidupan berbanding orang lain, tetapi bila dilihat dan direnung semula, rupanya Allah ingin berikan selepas itu sesuatu yang lebih besar dan lebih baik daripada apa yang telah kita miliki.
“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu. Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” [Al-Baqarah : 216]
Syed Qutb dalam tafsirnya Fi Zilal menukilkan kalam yang sangat manis berkaitan dengan ayat ini :
“Setiap insan – dengan pengalamannya tersendiri – ketika merenung kehidupannya pasti akan mendapati banyak perkara di dalam hidupnya yang dibenci tetapi di sebaliknya ada kebaikan yang sangat banyak, serta (dia juga akan mendapati) kelazatan yang banyak tetapi rupanya di sebalik itu ada keburukan yang sangat besar. Telah berapa banyak peristiwa yang telah membuatkan insan jatuh dalam kesedihan, kemudian dia mendapati setelah beberapa ketika, Allah pun telah mengeluarkannya dari kesedihan itu. Dan berapa banyak ujian yang telah ditelan insan dalam keadaan tercungap-cungap nafasnya menghadapinya sehingga kemudian terhenti segala kesusahan ujian itu,  kemudian dia mendapati daripada ujian itu kebaikan dalam hidupnya apa yang dia tidak perolehi dalam keadaan aman (tenang) yang berpanjangan.” [Fi Zilalil Quran, Dar Syuruk]
Allah tidak menguji insan tanpa tujuan. Allah menguji insan kerana ingin memberi ganjaran serta kebaikan yang lebih besar lagi daripada apa yang telah dia miliki.
Tinggal lagi, apakah insan positif memandang rahmat Tuhan saat dirinya dicengkam payah dan peritnya ujian?
Tanpa Izin Tuhanmu, Tiada Siapa Mampu Mengapa-apakan Kamu
Allahlah yang mengizinkan manusia bergerak sebebasnya di atas dunia ini. Allah jugalah yang telah memberikan kudrat kepada insan, menjaga susun atur dan pergerakan alam ini agar kehidupan insan menjadi harmoni.
Kalau kita bersedih dan terluka kerana diperlakukan dan dikhianati oleh manusia, ketahuilah bahawa ada Allah yang Maha Besar dan Maha Kuasa, yang lebih berkuasa untuk mengambil tindakan ke atas manusia yang menzalimi kita itu.
Kalau kita terluka dan dukacita kerana sikap buruk manusia terhadap diri kita, ketahuilah bahawa ada Allah yang Maha Kuat dan Maha Perkasa untuk membalas segala tindakan jahat manusia itu.
Kalau kita merasa lemah kerana kurangnya kudrat kita untuk membalas segala kejahatan dan keburukan manusia terhadap diri kita, Allah yang Maha Menghukum dan Maha Menghinakan sentiasa akan mampu menghinakan manusia yang telah menghinakan kita itu.
“Jagalah Allah, Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, nescaya engkau mendapati-Nya bersama kamu. Jika engkau meminta, maka mintalah kepada Allah. Jika engkau memohon pertolongan, maka mohonlah kepada Allah. Ketahuilah, jika seluruh manusia berkumpul untuk memberi manfaat kepada kamu dengan sesuatu, nescaya mereka tidak akan mampu melakukannya melainkan apa yang telah Allah tuliskan untuk kamu. Dan jika mereka berkumpul untuk memberi mudharat kepada kamu dengan sesuatu, nescaya mereka tidak akan dapat memberi mudharat kepada kamu melainkan apa yang telah Allah tuliskan terhadap kamu …” [HR Tirmizi]
Jangan pernah berhenti berjalan dan berjuang andai terluka di pertengahan jalan.
Itu hanyalah obor untuk menghangatkan lagi semangat dan bara perjuangan di dalam jiwa kita dalam menempuh kehidupan.
Jangan pernah putus harapan meneruskan perjuangan kehidupan andai diuji dengan caci maki, tohmahan dan kekejian.
Kalau kita tidak mampu menghentikan semua itu dengan tangan kita, Allah sentiasa ada dan berkuasa untuk menamatkan semua kejahatan itu dengan sekelip mata.
Insan jangan pernah jauh daripada Tuhan kerana itulah sumber kekuatan dan keberdayaan. Biar sehebat apapun kekuatan fizikal kita, tetapi tanpa kekuatan spiritual dan dalaman kita, kita hanyalah ibarat tin kosong yang kuat berbunyi.
Penutup : Kuatlah, Bersabarlah Dan Teruslah Bergerak !
Kalau hidup ini berlalu penuh kesenangan tanpa ada apa-apa kesusahan dan ujian, ia tidak akan jadi bermakna. Barangkali, kita pun tidak begitu menghargai banyaknya nikmat dan kebaikan yang telah kita perolehi dalam kehidupan kita.
Barangkali, kita pun menjadi lebih jauh daripada Tuhan bila hidup terlalu senang tanpa dugaan.
Sebab itu, janganlah pernah lemah dan longlai kala merasakan diri tidak begitu kuat di dalam menempuh ujian. Jangan menangisi lemahnya diri kita, tetapi hadapilah dengan penuh kekuatan.
Kita tahu ada Allah yang menjaga urustadbir alam ini. Pastilah Dia tidak akan membiarkan diri kita sia-sia dengan usaha kita yang berpanjangan itu. Pastilah Dia tidak akan membiarkan kezaliman dan kejahatan itu berleluasa sehingga dapat memberi mudharat kepada diri kita.
Bahawa kalau kita mentaati-Nya, pastilah Dia tidak akan meninggalkan kita ini sia-sia di atas dunia.
Tinggal lagi kita, perlu terus kuat dan sabar serta teruslah bergerak !
Jangan bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita !

Sunday, May 19, 2013

Tiket untuk masuk syurga

Assalamualaikum

وأزلفت الجنة للمتقين غير بعيد“Dan didekatkanlah surga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka).” (QS Qaf: 31)
Orang-orang bertakwa datang mendekati surga dengan sangat cepat seakan-akan surga yang mendekati mereka. Tapi, semudah apakah mendekati surga itu?
Kalian ingat Abdurahman bin ‘Auf, salah seorang sahabat Nabi yang dikatakan akan masuk surga dengan merangkak, beliau dengan segala pengorbanan dalam perjuangan mendampingi Rasulullah masih harus mendatangi surga dengan merangkak. Ketika dikatakan kepada beliau bahwa beliau harus bersedekah, semakin banyak lagi harta yang beliau sedekahkan.
Bagaimana dengan kita? 
Apa amalan kita yang bisa membuat surga mendekat pada kita?
Sholat? Zakat? Sedekah? Shaum?
Seharusnya surga sudah ada di depan mata kita. Maka teruslah berjuang di jalan-Nya. Segala keletihan yang kita rasakan pada saat kita melakukan ketaatan kepada-Nya akan diganti sebentar lagi dengan segala kenikmatan surga-Nya.
Lalu, kenapa kita harus berhenti melangkah??
Kiamat itu dekat apalagi kematian kita. Jika kita menyadari bahwa setiap langkah-langkah kita di dunia ini akan mendekatkan kita ke surga maka akan terus kita isi langkah-langkah kita dengan kebaikan.
Dosa-dosa yang kita miliki membuat langkah kita terasa berat untuk berbuat kebaikan. Dosa-dosa yang bertumpuk akan semakin menghambat langkah kita untuk beramal sholeh dan pada akhirnya hanya akan semakin menjauhkan diri kita pada surga-Nya. Naudzubillah..
هذا ما توعدون لكل أواب حفيظ
“Inilah yang dijanjikan kepadamu, (yaitu) kepada setiap hamba yang selalu kembali (kepada Allah) lagi memelihara (semua peraturan-peraturan-Nya).” (QS Qaf: 32)
Lalu kepada siapakah surga akan didekatkan??
Pada orang yang kembali pada Allah
Surga akan didekatkan pada mereka yang senantiasa kembali pada Allah. Apapun kondisi mereka. Di saat sulit mereka menerima setiap kondisi mereka dengan ikhlas mengharap keridhoan-Nya, berpantang untuk mengeluh dan terus bertawakkal kepada-Nya
Di saat sehat mereka akan sujud syukur dan melaksanakan amal sholeh.
Di saat sakit mereka akan mengembalikan semua kepada-Nya, berharap segala penyakit yang mereka alami bisa menjadi penggugur dosa-dosa mereka dan mendapat ridho-Nya.
Mereka akan senantiasa berdoa dan memohon kepada-Nya. Selalu berada antara khauf dan raja (antara cemas dan harap). Mereka akan melihat dunia ini sebagai akhirat. Ketika mereka melihat api yang teringat di benak mereka adalah panasnya api neraka. Ketika mereka melihat keindahan dunia mereka akan berpikir betapa surga-Nya akan jauh lebih indah daripada keindahan dunia yang mereka lihat saat ini.
Mereka yang senantiasa memelihara, yaitu memelihara seluruh amal-amalnya, niat-niatnya baik di awal-tengah-akhir, dan menyempurnakan seluruh amal-amalnya.

من خشي الرحمن بالغيب وجاء بقلب منيب
“(Yaitu) orang yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan (olehnya) dan dia datang dengan hati yang bertobat,” (QS Qaf: 33)
Surga akan didekatkan pada mereka yang takut pada Allah. Meskipun tidak terlihat tapi ayat-ayat Nya tampak jelas memperlihatkan keberadaan-Nya. Semua yang ada di dunia ini adalah ayat-ayat Nya.
Nabi Muhammad berkata
“Dan seorang yang mengingat Allah dalam kesendiriannya, lalu bercucuranlah air matanya.” (H.R. Bukhari dan Muslim)
Dan mereka akan bertemu Allah pada hari kebangkitan dengan hati yang bertobat, bersih dari segala kelalaian, dan merendahkan diri di hadapan-Nya.
ادخلوها بسلام ذلك يوم الخلود
“masukilah surga itu dengan aman, itulah hari kekekalan.” (QS Qaf: 34)
Mereka terbebas dari siksaan Allah dan malaikat-malaikat Allah akan menyambutnya dengan Salam. Segala kehinaan dan keletihan telah diganti dengan kemuliaan yang kekal. Mereka akan berada di surga selamanya.
لهم ما يشاؤون فيها ولدينا مزيد
“Mereka di dalamnya memperoleh apa yang mereka kehendaki; dan pada sisi Kami ada tambahannya.” (QS Qaf: 35)
Di dalam surga mereka akan mendapat segala yang mereka inginkan. Bertambah setiap hari kenikmatan yang mereka rasakan. Tambahan-tambahan kenikmatan yang tidak pernah mereka duga sebelumnya. Dan mereka akan mendapat kenikmatan tertinggi untuk melihat wajah Allah.
Wallahu’alam..

Wednesday, May 15, 2013

Menjadi Lelaki Ideal


Assalamualaikum! xD

Aku bukan lelaki. Tapi, entri ini aku tujukan khas untuk lelaki :')

Bismillah,
Bagaimana lelaki ideal di dalam pemikiran anda?

Gagah, maskulin, tinggi, bersih, berdompet tebal, pandai merayu, romantik, atlet dan berpenampilan mewah? Atau lelaki metro seksual? Ok, kalau begitu, sudah beberapa ramai lelaki yang sebegitu telah kita temui?

Sebenarnya, lelaki ideal di mata wanita adalah tidak serumit yang disangka.

Di mata wanita yang matang, yang bukan kebudak – budakan lagi yang sudah bersedia untuk berkahwin – lelaki yang dianggap lelaki ideal itu adalah sangat sederhana, mampu membuat dia gembira, membanggakan secara batin (bukan visual, ketampanan misalnya..), dan memberi perhatian.

Wanita akan lebih “tunduk” dengan lelaki yang tegas, mampu membuat keputusan, percaya diri sangat konsisten, dan mudah meminta maaf jika bersalah.

Lelaki jenis ini akan membuat wanita boleh berlama – lama berbicara dengannya, memandang matanya, dan mencari – cari, adakah cinta di mata lelaki semacam itu.

Selain rasa kagum, wanita suka bersama lelaki yang boleh menguasai banyak hal dan bidang tertentu, dan mampu beradaptasi dengan cepat, tidak rendah diri meskipun miskin. Berani, berjiwa besar, dan jujur.

Lihat, tidak susah pun kan menjadi lelaki Ideal? Sangat, sangat sederhana, sangat mudah, yang penting sikap perilaku kita, dan rasa rendah hati untuk selalu membuat diri sempurna dengan balutan kejujuran.
“Jika datang kepadamu (untuk melamar) orang yang engkau redhai agama dan akhlaknya, maka nikahilah.”
Isteri Tsabit Ibnu Qays datang kepada Rasulullah dan berkata:
“Wahai Rasulullah, Tsabit Ibnu Qays, sama sekali tidak mendapati cela baik dalam akhlaknya mahupun agamanya..“ – ini menunjukkan bahawa ukuran lelaki ideal yang dipakai adalah agama dan akhlak.
Lelaki Ideal dalam masyarakat

Namun apa yang terjadi dalam masyarakat kita sekarang ini adalah tidak seperti itu. Kebanyakkan kita lebih mementingkan rupa paras, kesamaan status, kekayaan, darjat kebangsawanan dan lain-lain lagi. Kita lupa yang paling penting sebenarnya adalah yang paling mulia di sisi Allah Taala.

Dasar yang harus diikuti untuk menjadi panduan lelaki ideal adalah dasar agama dan akhlak.


akuislam.com

Friday, May 10, 2013

Chemistry: How to answer paper 3 question


Assalamualaikum! Hye! 

a) Statement of the problem: It always must be a question and ended with question mark. Read the question well and you will find it in the hint in the question. Start your statement of the problem with ‘How does manipulated variable affect responding variable?’ or ‘Does increasing/decreasing manipulated variable increase/decrease the responding variable?’

b) Aim of experiment: It always must be a statement and ended with full stop. Start your aim of experiment with ‘To compare … / To investigate … / To study …

c) All the variables: List out all the variables and separate each variable in the following sequence.

Manipulated variable: (axis-x values)
Responding variable: (axis-y values)
Constant variable:

d) Statement of the hypothesis: It always must be a statement and ended with full stop. ‘The manipulated variable, the higher/lower/increase/decrease responding variable’

Important note: Must follow the sequence (always start with manipulated variable and follow by responding variable).

e) List of substances and apparatus: Always separate substance and apparatus even though this is in one section. Must list everything completely to get 3 marks!

Substances: (the same meaning with materials in PEKA experiments)

Important note: Solution: try to give the concentration of the solution (always in the range of 0.1 – 1.0 mol dm-3) and concentrated solution (>1.0 mol dm-3)

Example:
0.1 mol dm-3 of hydrochloric acid
0.5 mol dm-3 of nitric acid
1.0 mol dm-3 copper(II) suphate solution
0.5 mol dm-3 NaOH, zinc powder …
Apparatus: try to list as complete as possible (everything that can be reused in the experiment)

Example:
Stop watch
measuring cylinder
beaker
retort stand
conical flask
filter funnel
trough
forceps
tongs …

f) Procedure of the experiment: This is the hardest part to get full marks (3 marks). You need to write the procedure as complete as possible which means all steps are to be written in detail. Berry Teacher would recommend the sentence should be written in passive form sentence (same in PEKA) and it can be present or past tense (no penalty). And try to uniform it. From the previous SPM Paper 3 record, there is no penalty if you write in active form sentence but not in PEKA report!

g) Tabulation of data: This is the easiest part to get one mark, as long as you draw a table (empty table / box), you will be given at least one mark. Remember to write unit in the manipulated variable column and responding variable column!

Goodluck! Bittaufiqiwannajah! :')

Segmen+Follower by Huda

Assalamualaikum!
klik banner untuk join! xD

No title, boleh? Meeooow~

Assalamualaikum!


Yes, i knoww! Kami memang rajin. InsyaAllah xD

Wednesday, May 8, 2013

1st BIGGEST GIEAWAY BY OSM

Assalamualaikum!
klik banner untuk join GA ohcem!

Yuhuuuu~ jom join GA ohcem. Syarat-syaratnya pun ohcem!
Haha. u oll's dijemput beramai-ramai join segmen ohcem ini.

Mangsa tag:

Saturday, May 4, 2013

Kek Lapis Kukus Cream Cheese

Assalamualaikum

Heyooo! *lambai-lambai tangan* u oll's apa khabar? Sihat? Huhu. Lama giler kan aku tak hupdate blog kesayangan aku ni. Dah bersarang pun. Jap, nak ambil bulu ayam bersihkan tanah. Keh3. Done! u oll's suka cheese cake kan? Tak suka? Takpeee.. Resipi ni aku tujukan khas untuk u oll's yang suka cheese cake.
Ahaks. Sep2!
Okay, now! Inilah resepinya. Senang je nak buat ekceli. Tak susah mana pun :') Masa 1st time buat cake ni, aku bawa ke sekolah. Bagi kawan-kawan rasa. Mereka kata sedap. Haha, aku dah agak dah mereka akan komen begitu. Haha. Then, beberapa hari kemudian kawan aku pun order cake ni. Wow! Alhamdulillah. Maka, terhasillah gambar di atas. Untuk ibu dia katanya. So, special~ Aummm! Aku jual dalam RM 15 cemtu. u'olls kalau berminat sila lah cuba ini resipi. Sangat sedap! Tak rugi sekiranya u oll's mencuba. Nak buat cake ni pun ada tips-tips nya. Nak tau? Tips nak buat cake ni senang dan mudah diamalkan. Dimulakan dengan bismillah dan disudahi dengan alhamdulillah. Done! 
----------------------------------------

BAHAN A
250 gm cream cheese
60 gm gula halus - husna kurangkan 50g shj
1 biji telur
1 sudu besar air
1 sudu besar tpng gandum

Cara-cara
Pukul cream cheese bersama dngn gula hingga sebati.
Masukkan telur diikuti dngn air dan tepung gandum. Pukul lagi dan gaul sebati.
Biarkan sebentar.

BAHAN B (KEK)
2 biji telur
1 cwn gula halus
1 sk vanilla
sedikit garam
1/2 cwn air panas didih
1/2 cwn cwn susu segar/cair
1/2 cwn minyak jagung/masak
1 cwn tpng gandum*
3 sudu besar sebuk koko*
1 sudu kecil baking soda*
1/2 sudu kecil baking powder*(* bahan2 perlu diayak dulu)

Cara-cara
Pkl telur didalam bekas lain bersama gula sehingga kembang.
Setelah kembang masukkan vanilla dan garam.
Masukkan air panas,susu dan minyak.
Setelah itu masukkan tpng gandum,b.soda, b. powder dan serbuk koko yg telah diayak dan gaul sebati.
Biarkan sebentar dan bahagi pada 2 bahagian. Bahagikan pada 2 bahagian.

CARA MEMASAK
Panaskan kukusan dan balut dengan kain penutupnya. Guna api sederhana je.
Sapukan sedikit minyak/mentega di sekeliling loyang dan alas dngn kertas minyak.
Tuang adunan coklat, tutup loyang dngn aluminium foil dan kukus selama 15-20 minit.
Buka aluminium foil dan tuang adunan cream cheese diatasnya, tutup semula guna aluminium foil dan kukus selama 15 minit.
Setelah itu tuang lagi adunan coklat selebihnya, tutup lagi guna aluminium foil dan kukus lagi selama 20 minit.
Setelah benar2 sejuk, boleh potong dan hidangkan.

SELAMAT MENCUBA!

Mega GiveAway By Adam Faiz

Assalamualaikum!
klik banner untuk join GA ohcem!

Simple Segmen by Sally Samsaiman

Assalamualaikum!
klik banner untuk join! xD

Friday, May 3, 2013

MID -YEAR EXAM :)



SEJARAH 3

*Sumbangan Tamadun: TAK ADA Hwang Ho, so lagi tiga perlu baca, Tamadun Indus, Mesir Purba, Mesopotamia.
*Perbandingan negara kita dengan tamadun itu: kegemilangan, pembangunan.......
*Nilai

BI(1)
2 Essays

SEJARAH 2: Bab 1- Bab 4

1. Tamadun Mesopotamia : (a) Ciri-ciri negara kota
                                          (b) Contoh-contoh negara kota
                                          (c) Teokrasi
                                          (d) Peranann Raja
                                          (e) Kod Undang-undang
2. Aspek Pendidikan Yunani dan Rom pada peringkat awal
3. Cara-cara penyebaran/kedatangan pengaruh Hindu Buddha
4. Kedudukan raja dalam sistem pemerintahan Hindu Buddha
5. Sistem Kabilah
6. Maksud Jahiliah, Ciri-ciri jahiliah
7. Erti Tamadun
8. Ciri-ciri Tamadun
9. Kepentingan Sungai
10. Sumbangan Tamadun Hwang Ho
11. Sistem Pemerintahan Shang dan Chou
12. Sistem Perundangan di Rom dan China, Prinsip Perundangan China
13. Dasar Perluassan Kuasa di Yunani--Alexandar
14. Zaman Kegemilangan India
15. Maksud Kerajaan Agraria, Ciri-ciri agraria, ekonomi kerajaan agraria
16. Kerajaan Maritim : Srivijaya, Kedah Tua
17. Konsep Saling bergantung/ melengkapi
18. Sebab-sebab Penentangan agama Islam
19. Cara Penentangan
20. Strategik Nabi Muhammad mengatasi penentangan

BM(1)

(a) 30 m- 5 P
(b) 100 m- 7 P - Perbincangan, Pendapat, Karangan Berformat

 MATHS: Chapter 1 - Chapter 5

P. Moral: Bidang 1- Bidang 3 : Unit 1- Unit 20, Nilai 1.1--Nilai 3.4

P. Akaun: Bab 1-Bab 5

B.C(1) 100分
1.应用文:公函(1),通告(1)
2。作文5选1

Add Maths: Chapter 1- Chapter 6.5 : Parallel and Perpendicular Lines

PHYSICS: Chapter 1 - Chapter 2.7

CHEMISTRY: Chapter 1- Chapter 4

BM(2)
Soalan 1- Rumusan
            2(a) -Umum
              (b) Cerpen,drama
              (c) klasik
              (d) Puisi, Sajak
            3. Tatabahasa
            4. Novel
               (a) 7m-2 isi + Contoh
                (b) 8m-3 isi + Contoh

BC(2) 100分
(一)概述文章 (20分)
(二) 白话文理解
(三)“                ”
(四)文言文理解
(五)古诗
(六)名句 第6课——第10课,11——20 句 (10分)
*(二+三=45分,四+五=25分)

             
SEJ 1: BAB 1- BAB 4 - 40 soalan obkjektif


*NOT YET FINISHED*



Thursday, May 2, 2013

DOODLE SEGMENT by MUNIRAH MN

klik banner untuk join xD


Nama: Husna
warna tudung: Pink
warna baju: kelabu
warna tali pinggang: Pink
warna skirt: Purple
warna kasut: Hitam
warna handbag: kelabu

Entahlah, saya bab fesyen ni memang tak tahu. Keh3. Hentam jelah. Hoho. *senyum kelip-kelip mata*