Tuesday, February 26, 2013

Monday, February 25, 2013

Kepentingan Usrah

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Tergerak hati untuk hupdate blog bertajuk usrah.. Tiba-tiba rasa nak buat grup usrah.. Huhu, moga dipermudakan urusan olehNya. insyaAllah.. Ameen~ Senanye, tak tau pun apa tu usrah.. Then, sembang dengan sorang akak ni, dia citer la usrah tu apa? Bagaimana? dan sebagainya lah... So, aku pun tak tau nak terangkan lebuh lanjut... Sekadar share from artikel ni.. InsyaAllah.. moga bermanfaat untuk dunia dan akhirat :')
Apabila kita menyebut wasilah atau kaedah kita bekerja, terdapat unsur-unsur yang perlu difahami antaranya ialah wa'I (sedar) dan waqi'I (realistic). Kita hendaklah sedar bahawa kita ialah pendakwah dan bukannya penghukum atau qadhi. Tugas kita adalah untuk berusaha semaksimum mungkin untuk memanggil dan mengajak, bukan untuk berebut mahupun memaksa. Dalam hal ini, dua wasilah kita gunakan, iaitu wasilah umum dan wasilah khusus.

Dalam wasilah umum, tugas kita adalah untuk menyampaikan Islam kepada umum dengan dakwah sama ada dengan lisan, tulisan mahupun dengan qudwah hasanah (contoh teladan yang baik). Kita hendaklah menerangkan apa itu Islam yang syamil (menyeluruh) dan apa itu aqidah yang benar. Kesemuanya ini perlu kembali kepada pentafsiran al-Quran dan al-Sunnah oleh ahlinya dan bukan yang diabstrakkan oleh ahli fikir semata-mata.

Kita mengadakan majlis ilmu, majlis masyarakat dengan unsur-unsur Islam dan majlis-majlis lain yang boleh kita sampaikan mesej Islam. Marhalah ini dikenali sebagai marhalah al-ta'rif (pengenalan) yang kandungan utamanya ialah Islam dan iman, bukannya perkumpulan. Hanya apabila telah diyakini bahawa mad'u (sasaran dakwah) dapat menerima konsep Islam sebagai al-Din yang syamil barulah dipindahkan usaha kita kepada wasilah khusus.

Dalam wasilah khusus, konsep 'amal jama'i ialah unsur yang ditekankan dan di sinilah bermulanya kepentingan usrah sebagai satu unit terpenting dalam gerakan. Dalam wasilah ini ada dua marhalah yang perlu dilalui iaitu takwin (pembentukan) dan tanfiz (pelaksanaan).

Dalam marhalah al-takwin, unsur-unsur yang telah dikenal pasti dan yang dapat menerima konsep yang telah dijelaskan tadi hendaklah dipupuk dengan satu canaian seperti yang disebut oleh Sheikh Sa'id Hawwa sebagai nizam al-da'wah yang berbentuk sufi pada rohnya dan ketenteraan dalam amalannya, yang syiarnya ialah perintah dan taat.

Ikhwah hendaklah melatih diri untuk sentiasa berada dalam keadaan peka dan bersedia menerima arahan dan tanggungjawab kerja. Marhalah inilah yang dikenali sebagai tajnid untuk membentuk satu barisan kader yang telah mempunyai satu tasawur yang jelas terhadap Islam dan matlamat perjuangan. Di sini beberapa pengorbanan diperlukan dan pengorbanan akan merupakan sebab kepada peningkatan iman dan Islam kita kerana proses pencernaan akan berlaku dan beberapa ujian akan mula dirasakan.

Marhalah al-tanfiz, marhalah kedua, ialah marhalah sebenar yang akan menguji komitmen kita terhadap segala teori yang telah kita jalani. Dalam marhalah ini kita akan benar-benar berada di tengah-tengah medan juang dan di sinilah batas yang akan menguji keikhlasan kita kepada Allah Aza Wa Jalla.

Banyak orang yang boleh berteori dan banyak orang pula yang boleh menyatakan Islam itu syamil dan kamil tetapi belum tentu yang banyak itu akan sanggup menanggung berbagai-bagai mehnah dan ibtila' (tribulasi dan ujian) yang akan berada di hadapannya.

Konsep Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripada Islam akan terbukti kalau kita berani membenarkan dan membawa Islam itu ke tengah-tengah medan tanpa mengira sebarang halangan yang didatangkan oleh manusia sama ada harta, kedudukan, pangkat, nama dan sebagainya.

USRAH SEBAGAI TUNJANG DALAM TARBIAH HARAKIAH

Proses tarbiah Islamiah adalah satu proses pendidikan dan pembentukan yang bukan semata-mata satu proses pembelajaran ilmu.

Usrah yang berasal daripada perkataan Arab yang membawa makna keluarga, merupakan satu medan untuk ahlinya bersama-sama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah. Proses pembentukan itu bermakna makna penekanan dan perbincangan dalam usrah mencakupi satu bidang yang luas dan menyeluruh. Penekanan itu ialah terhadap unsur-unsur yang akan melahirkan peningkatan dalam kefahaman dan penghayatan Islam sebagai sistem yang syamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi). Penekanan itu akan melahirkan semangat juang dan ketahanan secara berjamaah.

Dengan demikian haruslah diingatkan bahawa usrah hendaklah merupakan satu kelompok pendidikan yang akan melahirkan 'amilin (para pekerja) dan bukannya sekadar mufakkirin (golongan yang berfikir) walaupun kita tidak menafikan kepentingan orang-orang yang berfikir.

Usrah sebagai unit terpenting dalam gerakan Islam memerlukan satu bentuk penyusunan yang rapi kerana kita meyakini bahawa kebenaran yang tidak disusun rapi akan di atasI oleh kebatilan yang kemas. Sehubungan itu, organisasi usrah di setiap peringkat hendaklah diawasi sepanjang masa agar pelaksanaannya yang berkesan akan menguntungkan Islam dan jamaah.

PENTADBIRAN USRAH

Setiap naqib hendaklah memastikan agar perjalanan usrahnya diatur rapi dan kemas--jangan sampai ke peringkat yang boleh membosankan ahli-ahli usrah. Dalam hubungan ini, isi usrah janganlah dijumudkan dengan hanya membaca teks dan menghafal. Sebaliknya, pelaksanaan usrah hendaklah dipelbagaikan bertepatan dengan ciri tarbiah yang menekankan setiap aspek Islam. Kepelbagaian boleh dilakukan dalam bentuk pembacaan, perbincangan, rehlah (perkelahan), riadah (sukan), majlis qiamullail dan sebagainya.

  • Usrah mempunyai beberapa ciri yang membezakannya daripada nizam al-tarbiyah yang lain dan antara ciri tersebut ialah:


  • Usrah bersifat mutawasil (berterusan): Sesuatu pembentukan yang bersifat sekali sekala atau terputus-putus tidak akan dapat mencapai kesan yang diharapkan. Ciri ini akan membantu proses perkembangan dan penghayatan secara yang lebih berkesan.


  • Usrah merangkumi semua ahli sama ada pengikut, pekerja mahupun pemimpin. Pastikan tidak ada ahli yang terlepas daripada program tarbiah.

  • Dirancang dengan rapi dari semua sudut. Dilaksanakan secara bersungguh-sungguh oleh nuqaba' dan ahli.


Antara ciri keberkesanan sesuatu usrah ialah apabila persoalan di bawah ini ditanya, jawapannya dapat diberikan dengan sempurna:

Sejauh mana peningkatan ahli dalam penghayatan Islam? Sejauh mana konsep al-ta'awum (bekerjasama) di kalangan ahli dalam membantu proses penghayatan Islam? Sejauh mana ikatan dibentuk? Sejauh mana pula pelaksanaan ikatan itu dalam bentuk amalan?

Akhirnya marilah kita sama-sama membaharui syahadah perjuangan kita dengan mengulangi ucapan Allahu rabbuna (Allah tuhan kami), al-Rasul za'imuna (Rasul pemimpin kami), al-Quran dusturuna (al-Qur'an perlembagaan kami), al-jihad sabiluna (jihad jalan kami) dan al-maut fi sabilillah asma amanina (mati dijalan Allah adalah cita-cita tertinggi kami).

Sesungguhnya Islam tidak berhajat kepada kita tetapi kitalah yang berhajat kepada Islam dan hajat ini tidak akan dapat dipenuhi kalau keindahan dan kesyumulan Islam itu hanya kita teorikan dan tidak dicernakan dalam amalan dan perbuatan kita.
Huhu, tadi aku mesej ustazah.. Bagi cadangan. Then, dia reply 'ok' jee.. Takpelah, Allah kan ada.. InsyaAllah, Allah bantu kalau niat kita ikhlas.. :')

Friday, February 22, 2013

Fourian run~

Assalamualaikum and.. heyooo! :D

Okay thanks.. tangan kami memang comel sangat~

Fuhh~ *mood penat* tapi seronok.. Okay, first time aku ikut larian fourian kat sekolah aku.. Penat woo! Jauh giler! Rase macam nak terputus skru kaki aku yang comel ni.. Ahaks! *ketawa gedik, tapi sopan* Okay, larian fourian ni macam merentas desa.. Aku just jalan-jalan sambil memuji ciptaan Allah.. Hirup udara segar waktu pagi sambil memuji kebesaran Allah.. So, haha.. Aku tak tau nak cakap apa lagi..

Okay.. Aku just nak upload gambar.. Phewww~








Moga, ukhwah kita berkekalan hingga syurgaaa... Syurga cintaaa! :) Maaf andai aku tak bisa menjadi yang terbaik untuk kalian.. Sayang u olss fillah.. 

Sunday, February 17, 2013

Semoga Hubungan kami berkekalan hingga ke Jannah

Assalamualaikum..

Gelak guling-guling atas katil sampai jatuh.. Ha, faham betul-betul! Kahwin dulu tauuuu~ Kalau tak kahwin tak boleh nak buat ehem2 tuuu.. 
Sekian..Tata

Saturday, February 16, 2013

Oppa Gangnam Style and a kid


klik untuk tumbesaran..

One random morning, since it was the weekends, I decided to go to KLCC. My place of interest is not TVG KLCC Suria or i-Setan or Petrosains but the Japanese bookstore Kinokuniya. Even though it is a bookstore own by a Japanese corporation, it is by far the best and largest bookstore in Malaysia (but it is way too expensive but has almost all the books you want).

I usually go to Kino when I feel lonely, depressed or in agony. Nothing beats the feeling of comfort when you are in the company of books. That’s why I rather go alone there. I can spend all the time there. That day, I spent almost half the day today at Kino with the company of my girl-friends (books) by my side of course.

After reading books and buying some, I decided to call it a day. Well, I’ve spent the whole afternoon and evening there. I prayed Isya’ prayer at the Suria KLCC’s musolla situated at the lowest level. Took my ablution and started praying following the Jamaah.

During the jamaah prayer at Suria KLCC’s musolla, on the ruku’ of the second rakaah, a guy’s caller ringtone rang. To my surprise, the ringtone was the world’s famous song, the “Oppa Gangnam Style.”

That is not surprising yet, wait for the best part. There was a little kid, praying beside me, when we were performing our ruku’, I was distracted by the little boy who was moving his head following the rhythm of the song!

At first I couldn’t believe it. Maybe he was sleepy and moved his head to hush his drowsiness in prayer. But the boy stopped moving his head which was rocking back and forth only after the guy muted the song!

Entertainment, entertainment and entertainment

I was smiling but sad all the way until I finished the prayer. I’m smiling because he is still a kid and still has time to improve himself. But I’m sad to see my little brothers not being taught properly about life’s struggle.

Entertainment has become the way of life. That is why people are willing to accept “Oppa Gangnam Style” without understanding completely what is it. Just because it looks entertaining with unique dancing gestures, people accept it.

This article is not to ridicule “Oppa Gangnam Style” of any sort. Psy has its own way of conveying its message. According to these two links (1) and (2), I can sum up that Psy’s “Oppa Gangnam Style” is actually a criticism towards lofty life style and materialism to the people of “Gangnam.”

But the meaning of the song has been masked by the way it is presented. Psy should write an article or verbally explain the meaning so that people of the world would understand his true intentions of creating such song.

If not, many people will misunderstand its real meaning, like for instance, the little boy praying beside, who was rocking his head back and forth. I’m not surprised if they are more numbers of kids blinded by “entertainment.”

The children of today, specifically in Malaysia are intensely taught about entertainment more than struggle/intellectuality/education. Just look in the TV shows, which one is larger in number, the TV shows that promote entertainment or TV shows that promote intellectuality?

I’m very uncomfortable with Mania’s “Superstar”, a TV show that trains kids, mostly girls, to be dancers and entertainers. Which are more important, teaching kids on how to become warriors or dancers? What would they be when they grow up? Dance until they rot?

It may be okay for non-Muslims to embrace entertainment, to be dancers and what not, but for Muslims living in an Islamic country like Malaysia, is this how we represent Islam?

Imagine if the Palestinian children were not taught to be warriors, Palestine will not be able to repel the series of Israeli attacks on them.

Bro Azman Samsuddin (the Mazi Marmara Hero) shared in one of his talks about his personal experience intermingling with the people of Gaza.

The children of Gaza, as young as the kid praying beside me are trained to be tough, if anyone, outsiders or insiders wish to give money to the children as a form of charity, they will refuse the money because they are taught to earn money instead.

Conclusion     

Don’t view “Oppa Gangnam Style” as something all negative. But perceive it as a challenge. It has received a standing ovation from all around the world, what about Islamic Dakwah?

Are we at par yet? Has every living soul accepted Islam with open arms yet?

Never stop spreading Islam.

We are the real avengers.

SUMBER :')

Cinta itu memang buta!

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum!

sekadar gambar hiasan :')

Pagi tadi aku jumpa seorang kawan. Kawan waktu sekolah rendah dulu. Dulu dia berisi sekarang dia dah kurus. Hensem dah orangnya. Suci, berseri je muka. Err.. ni abah yang cakap. Abah yang cakap. Kenapa ea muka dia berseri? Hmm. Abah cakap sebab dia hafal quran. Itulah rahsia yang kini bukan rahsia lagi setelah aku beritahu. Keh3. Okay, kepala aku sedang pening-pening lalat oleh kerana nak tidur tapi tak boleh tidur! Sebab.. *buat muka sedih* tiba-tiba rindu nak sembang-sembang dengan dia. Oh nooo! 

"Husna, jaga hati... Sekarang siapkan diri dulu untuk jadi wanita solehah. Wanita yang cintakan Allah dan Rasul terlebih dahulu sebelum nikah.. Yang taat Allah, Rasul, , mak dan abah... Cintakan mereka terlebih dahulu.. Tiba masanya hadiah tu Allah akan beri jugak... Kun faya kun" sambil tersenyum :')

Owh, renungkan kata-kata ni husna...
Berubah kerana Dia , kita bahagia .
Berubah kerana dia , kita letih .
*insyaAllah, moga Allah redha*
Tapi, aku manusia biasa. Akupun ada perasaan. Perasaan mencintai dan dicintai. Tapi, semua itu hanya selepas nikah. Yang indah semua ada selepas nikah... Maka husna, bersabarlah... Ya, aku bersabar. Sebab umur aku baru 16 tahun dan insyaAllah jika dipanjangkan umur aku akan melangkah ke alam dewasa. Alam dewasa yang penuh dengan tangunggjawab. Tanggungjawab terhadap dakwah jangan lupa ya husna~ Hmm..

Cinta itu fitrah. Cinta itu memang buta. Aku suka ramai orang. Tapi, aku sendiri khilaf. Cukuplah. Aku tegaskan di sini... Cinta itu sememangnya buta. Allah saja yang nampak. Kerana, Allah Maha Mengetahui..

Masih terngiang-ngiang kata-kata abah "Sekarang da hensem dah.. Orang yang hafaz quran pulak tu.. Muka pun nampak suci.. Sesuai dengan kakak.." Errk? Tersentak ow! Hmm.. Sampai tak boleh tidur! Huhu... Tapi, apa salahnya? Doa tu.. Keh3. *mood gatal* Tapi, sekarang sebagai seorang kawan saya harap awak berjaya. Bertemu berpisah kerana Allah.. InsyaAllah..
Walaupun mata tak bertemu.. Tapi doa kita bersatuuu :')

Friday, February 15, 2013

Mini Giveaway By IeZwa RazK

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum!
klik banner untuk join! :')

Cepat2! klik ----> Senarai Hadiah untuk tengok hadiah yang ohsem! :D


Simple Segmen | Jom Teka Meneka

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!
klik banner untuk join! :')

Jalan-jalan cari makan~ Aummmm!



Thursday, February 14, 2013

Boleh tak awak yakin pada Allah?


Drama Cinta Kau Dan Aku Temukan Sara Ali Dan Fizz Fairuz

Adaptasi Novel “Cinta Kau Dan Aku” Temukan Sara Ali Dan Fizz Fairuz Di TV1


Permintaan novel diterjemah ke layar skrin semakin mendapat sambutan hangat. Oleh itu, hari ini kita dapat melihat banyak karya-karya hebat versi drama bersiri dan telefilem yang diadaptasikan daripada novel popular yang sememangnya menjadi trend pilihan penonton masa kini.

Terbaharu Radio Televisyen Malaysia (RTM) turut tidak ketinggalan untuk berkongsi sebuah drama bersiri adaptasi menarik daripada novel popular Cinta Kau Dan Aku karya Siti Rosmizah terbitan Buku Prima. Tampil dengan tajuk yang sama, siri Cinta Kau Dan Aku ini menggandingkan watak utama Sara Ali dan Fizz Fairuz di samping Mardiana Alwi, Dynas Mokhtar, Syawal AF dan Mustafa Kamal bakal menemui penonton mengisi slot Arca mulai 15 Februari 2013, setiap Khamis dan Jumaat, jam 10.05 malam menerusi saluran TV1.


Peminat novel ini pastinya teruja menyaksikan lakonan pelakon kecil molek Sara Ali menghidupkan watak Nur Farisya Iman yang dipanggil Risya juga pelakon utama Fizz Fairuzz dengan watak Farish Hakimi. Plot ceritanya berkembang bila mana mampukah seorang tomboi menerima cinta lelaki yang juga bosnya.

Cerita ni bermula dengan seorang gadis yang cantik, baik dan namun keluarganya hidup dalam serba kekurangan setelah ayahnya meninggal dunia. Sejak itu dia mengubah penampilannya menjadi seorang yang kasar namun masih berbudi bahasa.

Kemiskinan hidup mereka menyebabkan dia tidak dapat meneruskan pelajaran ke universiti dan terpaksa membantu ibunya berniaga kecil-kecilan di warung. Namun kemudiannya dia mengambil keputusan untuk mengikut temannya, Milah berhijrah dan bekerja di Kuala Lumpur sebagai pemandu peribadi kepada majikan Milah yang merupakan tokoh korporat yang terkenal. Dengan kesungguhannya, Risya berjaya meyakinkan majikannya untuk diterima bekerja.

Namun tiada siapa yang menyedari dalam diam Farish Hakimi jatuh hati terhadap Risya dan kesempatan yang ada digunakan sepenuhnya lelaki itu apabila ibu Risya jatuh sakit, dia segera menghulurkan bantuan kos pembedahan penyakit jantungnya. Rasa terhutang budi dengan lelaki itu membuatkan ibu Risya menyarankan agar Farish Hakimi mengahwini anaknya Risya. Pantas sahaja lelaki itu bersetuju dan tindakannya itu benar-benar mengejutkan Risya yang kemudiannya hanya menurut kehendak ibunya. Mereka kemudiannya melayari bahtera hidup sebagai suami isteri yang bahagia. Apatahlagi baru merasai nikmat cinta setelah berkahwin meskipun adakalanya mereka bertelagah kerana sikap cemburu buta Farish Hakimi.

Tetapi konflik mula berlaku setelah kehadiran keluarga dan bekas tunang Farish Hakimi ke rumah mereka. Mereka mula merancang niat jahat memisahkan pasangan itu dengan segalanya didalangi oleh bekas tunang dan adik Farish Hakimi sendiri. Perangkap di atur mereka seringkali gagal namun impian mereka jadi kenyataan bila satu hari Risya diperangkap bersama teman baiknya. Farish Hakimi yang sedang marah dan gagal mengawal perasaan terus menceraikan Risya tanpa usul periksa. Malah Risya juga terpaksa menerima hakikat dirinya keguguran anak sulong mereka. Ketika itu Farish Hakimi tanpa rasa bersalah berlepas ke UK meninggalkan Risya.

Sangkaan mereka bahawa perpisahan jalan terbaik dalam hubungan mereka meleset. Mereka berdua tetap saling merindu meskipun tidak bertemu. Risya cuba bangkit apatahlagi dia ditawarkan menjadi model di Singapura. Namun ketika di lapangan terbang dia tanpa sengaja bertembung dengan bekas suaminya itu dan sejak itu mereka sering bertemu.

Mampukah cinta mereka berdua kembali bertaut? Atau banyak lagi dugaan dan rintangan diaturkan adik perempuan Farish Hakimi dan bekas tunangnya untuk memastikan mereka takkan mungkin bersatu? Saksikan kesudahan drama bersiri Cinta Kau Dan Aku hanya di TV1.
Okay okay.. Why yang jadi 'farish' fiiz fairuzz? Huhu.. Papepun, tak sabar nak tonton. :') Korang. Korang. Selamat menonoton jugaaaa~ Malam ni pukul 10.00 di tv1 
SUMBER :')

Wednesday, February 13, 2013

No title. Boleh?

Assalamualaikum...

Whoa! Lama giler tak hupdate blog. Haha. Ni pun tengah pening-pening sebab semalam tadi tak leh tidur! :'( emm... boleh senanye. Boleh. Tapi lewat sikit. Pukul 3.30 pagi kot tak silap aku. Huhu. Lewat sikit ke banyak? Hmm. Entahlah. Ouh... Hari ni buat entry pendek je kot. Sebab nak mandikan adik. Hoho. Dia akan ke sekolah sat gi.

Okay, ni lah adik aku. :') Umur dia da 6 tahun!

Err, okay jangan kutuk aku... :p

Haziqah suka perasan comel :D
Haha.

Ohha! aku kecewa sebab tak menang GA

Okay, sekian untuk hari ini~ tata! 

Tuesday, February 12, 2013

SEGMEN UPKAN FOLLOWER BY HANA

Bismillahirrahmaniirahim... Assalamualaikum!
klik banner untuk join!
Woah~ rajin giler aku join segmen pepagi. Keh3.
lagipun segmen ni senang, tak perlu nak buat itu ini. 
Korang apa lagi? Cepat2! :D
jalan-jalan cari follower~ Aummm!


Simple Giveaway Aisyah Humaira'

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!
klik baner untuk join!

Err, dikesempatan ini saya ingin membuat harapan. 
Ehem! Saya harap saya menang... Ameen~
*senyum kelip-kelip mata*


Friday, February 8, 2013

Why don’t you have any girl friends?


“Ali Mujahid, why don’t you have a girl friend?” A female counterpart of Ali asked. She was on another table which was beside Ali’s table. She was alone while Ali was with his male friend.

Ali was taken aback by the random inquiry posted. But he maintained his cool. He didn’t answer her question promptly. His eyes were gawking on the cubic-mozek-floor of the Human Sciences café – a café in IIUM.

Looking at her, he answered “Girl friends? I have many girlfriends. In fact, you are one” while making a troll face.

She laughed profoundly “Okay, I get the joke.”

He silenced, changing his face to a poker face. Emotionless.

“What I meant is, not friends who happened to be girls, but a special girlfriend. She is your soft spot in your heart” she added.

He leaned back on the not-so-comfortable chair and looked outside at the flowing river of the tarik. There was a four-foot monitor submerging joyfully in the river.  Swimming in a river of teh tarik is like swimming in a river of honey and milk that monitor thought he purported.

“I’m a guy but my heart is fragile. And I do not want to do the same with girls who owns a more delicate heart” he started off sounded monotonous. “But that is not the main reason.”

Her eyes were wide open waiting for his answer.

“I’m afraid that if I’m in a relationship, I’ll tend to remember her more than I’ll remember Allah” he explained.

“Yeah. I see. I think you’re the type of guy who will be in a serious relationship. If you love a girl, you would tell her parents and marry her not dwell on something uncertain” she added.

“Imagine you praying, submitting yourself before Allah. But the only thing that is playing on your heart during your prayer is so called sweet memories with your girlfriend. What is left of your prayer then? Nothing” His voice tone heightened a little bit.

“My heart is not for her, but it is for Him. I will try my best not to spoil it with any impurities. I will let my heart be stolen by someone only after she affirms to me she’ll help me remember Allah” he continued.

*******************

Don’t talk about marriage if you don’t have financial stability.
Don’t talk about being in a relationship if you aren’t ready.

Ohha! Sayes comel~ :')


Segmen Bloglist dan Review Blog

Bismillahirrahmanirrahimm... Assalamualaikum! :')
Ohhaaa! klik banner untuk join! :') 
*senyum sokmo!*



Thursday, February 7, 2013

First Giveaway By Akma Liyana

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum!
Wowww! Korang napok dop banner besar kedabak ni? 
*err... tak tau laaa aku eja betui ke dop, maaf atas segala kekurangan*
Ohha! klik banner untuk join! 
Ohya! Klik juga senarai hadiah untuk tengok hadiah yang giler ohsem! 

Tuesday, February 5, 2013

Poyo. Sila Tunjuk, Bukan Menunjuk-Nunjuk


Berbicara soal agama, dikata poyo.



Bertudung labuh dan menutup aurat dengan sempurna. Poyo!

Solat. Poyo!

Berusrah. Poyo!

Baca al-quran, pergi kuliah agama, mengajak manusia berbuat baik. Semuanya poyo!!

Apa jua yang berada dalam kategori agama, segelintir daripada kita memandang rendah. Pandang sahaja sudah rendah, bertambah pula dengan merendah-rendahkan orang. Kritikal~

Jika ada seorang ibu yang baru sahaja melahirkan anak, lalu dipeluk dan diciumnya anak itu… apakah yang akan kita katakan?

Jika ada seorang bapa yang gemar menasihati anak-anaknya.. apakah yang akan kita katakan?

Katalah apa sekalipun. Tetapi ingat. Jangan kita herdik, caci maki, persendakan, marah, dan melakukan dengan perkara-perkara yang tidak molek. Kerana, kita semua adalah milik-Nya. Belajarlah redha dengan meredhai-Nya terlebih dahulu. Juga redha dengan agama-Nya dan Nabi-Nya. Pakej!

Bagi yang pernah terkena, dan pernah merasa, dan ada pengalaman sebegini.. rileks. Jangan kita berputus asa. Tuhan tidak suka. Bila Tuhan tidak suka, sudah jauhlah rahmat-Nya. Bilamana sudah jauh dengan rahmat-Nya, agak-agak layak ke kita jadi ahli syurga-Nya?


Bangkitlah IMAN!!

Memang, Tuhan jadikan kita dengan adanya tujuan. Tetapi, disebalik tujuan itu.. tersingkapnya hikmah untuk kita meneruskan legasi kehidupan.

Kenapakah Tuhan pilih kita untuk hidup di akhir zaman?

Erm…

Sebab Allah itu Maha Hebat. Lalu, dengan kehebatan-Nya, ia menciptakan kita di akhir zaman ini.

Dan… ?

Dan, Allah Maha Hebat ingin mengajar dan mendidik kita supaya menjadi insan yang hebat. Biar tidak sehebat superman, batman, spiderman, facebookmen, twittermen,  dan bla.. bla.. bla…

Itu bukan ukuran.  Andai semua itu menjadi keutamaan, buang sahajalah IMAN di dalam diri itu.

Pada fasa kehidupan yang memuncak ini, kebaikan itu perlu ditunjuk dengan bersulamkan IMAN. Jika para ibubapa tidak menunjukkan sifat murni dan kebaikan kepada keluarga, rosak. Jika jiran tetangga tidak merealisasikan kebaikan, masyarakat hancur. Sebarkanlah kebaikan, walau diserang ujian kemanusiaan. Tunjukkan kebaikan, agar nanti keburukan tersungkur dan mengakui kehebatan kebaikan.


Kita pamerkan kebaikan, adalah kerana agama itu milik-Nya.

Usah kita menunjuk-nunjuk, dek kerana ingin mengejar gelaran keduniaan. Semua itu boleh mengundang kebinasaan akibat daripada keegoan dan kehendak diri yang tidak puas menganggu. Turutkan segala kehendak yang tersasar, sama sekali kita ikut telunjuk syaitan. Tergamakkah kita?
Jadi, sila tunjukkan kebaikan. Bukan menunjuk-nunjuk dengan bersebabkan keduniaan.



Sumber:akuislam.com

Monday, February 4, 2013

'Segmen Jadikan Followers UNLIMITED by Aimi Rahim

klik banner untuk join! Cepat2! :D

Laknat Allah ke atas Bassad Assad!!!


Laknat Allah ke atas Bassad Assad!!!


Bassad Assad (Syiah Alawiah/ Nusiriah) – mengakui dia Tuhan untuk Syria

Dia telah menyebabkan 6,400 wanita Sunni dirogol semasa dalam kem pertahanan.

Dia juga... mewujudkan undang-undang baru untuk membenarkan askar-askarnya mendera secara seksual terhadap tahanan wanita supaya ahli keluarga mereka yang menjadi para Mujahideen menyerahkan diri mereka untuk dibunuh.

Undang-undang ini telah menyebabkan wanita Sunni dirogol dan mengandung anak Syiah. Selain itu, Bassad telah memberi imuniti kepada askar2 nya untuk membunuh sesiapa saja. Tiada siapa yang dapat mendakwa mereka di mahkamah kerana merogol wanita Sunni.

Dalam link Al- Jazeerah, dua wanita Sunni telah berkongsi kisah duka mereka semasa didalam tahanan Syiah, di mana mereka dirogol dan diseksa. Seksaan yang dilakukan Syiah sama seperti yang pernah dilakukan pada zaman pertengahan dulu. Kedua-dua wanita ini berjaya diselamatkan oleh FSA Mujahideen akhirnya.
Syiah berlaku kejam kepada kanak2 juga, di mana seorang bayi perempuan berusia 4 bulan dari Homs diseksa sehingga mati di depan bapanya sendiri, untuk memaksanya memberi tahu kem lokasi FSA Mujahideen. Dengan kejamnya mayat bayi malang itu dibungkus dalam beg plastik dan dihantar ke alamat ibunya

Kisah lain, sepasang suami isteri yang baru berkahwin dipenjarakan dan isteri itu dirogol di depan suaminya sendiri hanya untuk keseronokan dan memastikan isteri malang itu mengandungkan anak Syiah.

Setakat ini, 17 wanita Sunni membunuh diri kerana positif mengandung anak Syiah manakala yang lain dibunuh ahli keluarga sendiri dan ada ayah dan suami membunuh diri juga unutk menjaga maruah. Mereka (Sunni) enggan melahirkan anak Syiah.

PALING TAK BOLEH DITERIMA ADALAH: 

Duta Syria di Malaysia masih tidak dihalau keluar dari Malaysia.!! Tiada tindakan tegas dari kerajaan kita seperti tiada apa2 yang berlaku di Syria. Sampai bilakah kerajaan kita mahu terus senyap dan mementingkan diri sendiri?? Sesuatu perlu dilakukan segera sebelum terlambat.!! Apakah yang kita ingin jawab di depan Allah kelak jika ditanya, Apakah yang kita telah lakukan untuk menyelamatkan agama Allah?? Saudara seagama kite??

Sama2 kita renungkan. Semoga Allah menyelamatkan wanita2 Sunni kita disana. Amin.

Wassalam...

Friday, February 1, 2013

Drama Sahara di boikot hanya kerana seolah olah menghina niqabis dan merendahkan Islam?



Drama Sahara di boikot hanya kerana seolah olah menghina niqabis dan merendahkan Islam? Cuba kalau si free hair buat gitu, ada orang nak pertikai? Hakikatnya sama saja. Dosa tetap dosa. Pengarahnya pun non muslim. Pelakonnya pulak tak berapa nak reti. Tak hairan sangatlah kan. Mana ada tok guru pondok nak jadi pengarah filem/drama? Padahal yang freehair tu lagi dosa sebenarnya. Dah la muslim, dedah aurat, sentuh lelaki ajnabi. Takda pula yang nak pertikai?

Kita memang nampak seolah olah menghina niqabis. Tapi tu mungkin bukan niat dorang pun sebenarnya, semua asbab jahil di atas kejahilan masing masing. Ohha, lebih sesuai dengan perkataan "Jahil murokab." Maaf, ini bukan penghinaan, cuma menyatakan kenyataan. Moga mereka berkenaan di beri petunjuk. Amin ya rabb.

Perasan tak, drama tu di pertikai hanya kerana "niqab". Aurat yang terdedah tu tak nak pertikai? Kemon laa beb. Itu lagi menghina Islam sebenarnya. Serius!See, itu lah cara pemikiran ummat zaman sekarang. Yang free hair boleh buat maksiat. Yang tutup aurat tak boleh buat maksiat, kena jaga adab dan imej. Bukan sebab Allah larang?

Well, mungkin tak semua yang berfikiran macam tu. Tapi kebanyakan yang saya jumpa semua macam tu. Anda rasa?

Ohha. Tiba tiba timbul isu ni sebab ramai orang tanya pendapat saya tentang drama Sahara tu. Saya tak boleh nak bagi pendapat secara detail sebab saya sendiri pun belum pernah tonton drama tu sebenarnya. Cuma sempat tonton promo nya di laman youtube.

Sekian bebelan ringkas yang tak berapa nak ringkas dari sepupu saya.

Antara babak dalam sahara yang seolah-olah menghina niqabis.