Friday, December 13, 2013

Hlovate: Kahfi


Kahfi,Kamon [v4.0]
*************************
[Sebahagian besar negara dunia sudah berada dalam zon masa hari Khamis sekarang,betul?Tandanya esok bakal kita sambut Jumaat,betul?InsyaAllah.

Mari kita semua buat prep untuk mulakan rutin Kahfi kita minggu ni sebaik jatuh matahari Khamis,kamon!]
_________________________________

"Give.Up."

"Kot ye pun..."

"Give up dah...give up give up...GIVE UP!" Muka berkerut serabut,kalah rupa aluminium foil kena renyuk.

"Drama la kau ni,Ipin." Kepala di tetingkap video-chat tu geleng dari tengah skrin PC.

"Bang Long lain la,Bang Long dulu sekolah agama." Muka Ipin makin kelat. "Kira biasa la baca panjang-panjang gini.Orang tak reti dowh."

"Ke situ pulak...." Azri tarik nafas panjang.Budak ni memang drama sungguh.

"No,really.Panjang sangat,okay?Tak larat." Ipin pulak yang tarik nafas panjang. "Tak larat dan tak sempat.Dari hari tu,ni dah masuk berapa minggu dah,memang tak sempat nak habis pun Kahfi tu everytime." Dia renung muka abang sulungnya yang tengah tercampak di Laut Utara Russia tu. "I.Give.Up."

Azri pandang balik muka si bongsu di balik sana dunia yang serabut tu.Dia capai mug kopi.

"Dah la dengan nak SPM bagai..." Tak habis lagi si Ipin mengomel. "Dengan hal duduk Malaysia ni pun dah gaya macam duduk Mexico segala...."

Hampir tersembur kopi ke skrin laptop di depannya.Azri tepuk dada.Kuat.Tersedak aku! "Kau pernah duduk Mexico ke?" Cakap ayat best suka hati dia.

"Dah tiap hari asyik keluar berita orang mati kena bunuh segala macam gaya..." Ipin menyela. "Yang kena tembak,yang kena tikam,yang kena jerut..." Dia sandar badan ke kerusi. "Ucu nak keluar bawak motor pergi sekolah tu pun cuak kot."

Azri letak mug di tangan ke meja."Patut dengan berita ala Tijuana,plus dengan serabut kepala nak SPM tu la yang lagi memang kena habiskan baca Kahfi." Dia senyum segaris.

Ipin angkat kening sebelah.Kedua belah kaki dah dilunjur bawah meja.

"Verse 10."

"Mana hafal." Mata dihala ke siling.Aku ni ni nak habiskan baca pun tak pass-pass lagi.Inikan pulak nak ingat ayat dengan maksud segala.Ada masalah pemahaman abang aku ni.Ipin menggumam sendiri.

"Dah tu...bukak la terjemahannya,bijak." Sejuk sepoi Siberia ayat sarkastik Azri tu.

Badan ditegakkan.Ipin capai Quran terjemahan di atas CPU.Quran Bang Long pun.Dia rembat secara sukarela dan Bang Long lepaskan secara terpaksarela.Kisah apa.Bang Long ada duit boleh beli lain.Aku anak sekolah.Choi!

"Verse 10." Azri mengulang.

Mata berlari di atas naskhah di tangan yang dah terbuka.Jumpa.Ipin pandang Azri di skrin sekilas. ""Remember when the young men fled for refuge.They said; 'Our Lord,bestow on us mercy from Yourself,and facilitate for us our affair in the right way." Dia membaca.Berdetap hati.

"It is a du'a."

Allah Pelindung...
dari bahaya.
Allah pelindung...
dari bahana.
Allah pelindung...
dari cacamerba.
Allah Pelindung...
dari segala.

Baik pistol,baik pisau,baik Tijuana....

"Bukan Bang Long dah pesan ke dulu,bila baca tu baca sekali dengan maksud dia.Kalau dak memang lost la the meaning.Memang la rasa merampus nak habiskan."

Ipin angkat muka pandang skrin PC.Indeed. "Tapi memang panjang sangat,Bang Long.Baca macam tak habis-habis." Dia lepas nafas. "Nak baca maksud segala bagai lagi la tak sempat." Alamat aku baca Bismillah je la tak sudah.

"Kau baca macam mana gaya?" Kening Azri pulak yang terangkat sebelah merenung adiknya tu.

"Baca sekali harung la lepas Subuh Jumaat tu.Tapi tak pernah sempat nak habis pun.Bila dah pergi sekolah masa bilanya pun nak sambung baca?Petang lepas solat Jumaat dah kelas tambahan dengan gerak gempur segala.Sampai rumah dah nak Maghrib kot." Panjang Ipin bentang jadual.

Azri pejam mata,gosok dahi. "Bang Long pun tak sempat la kalau nak kejar habiskan senafas waktu lepas Subuh tu Ucu oi..." Tingkap masa punya la sempit sebelum nak kena berkejar masuk kerja.Dan waktu kerja tak ada celahnya nak dibaca tengah-tengah buat pipe fabrication untuk paip besi 1 tan tu.

"Dah tu...."

"Split 3." Azri capai Quran terjemahannya dari tepi laptop. "Ayat ada 110,kan." Dia buka naskhah di tangan.

Ipin buka ke halaman Kahfi terakhir.Aah.110 ayat.Dia angguk mengiakan. "Split masa jadi tiga,waktu bila?"

"Kau balik rumah pun dah nak Maghrib,kan?Tu kira dah masuk hari Jumaat.Start lepas Maghrib hari Khamis tu,kau habiskan ayat 1 sampai Ayat 31.Sebab ayat 32 tu dah masuk cerita lain,nanti tak syok nak follow up baca terjemahan dia kalau tergantung." Dan pastinya cukup-cukup la waktu sebelum ibu jerit suruh isi rumah tu turun makan malam.

Ipin capai post-it note dengan pen.

"Ayat 32 dah masuk cerita pasal dua lelaki dengan kebun tu and onwards.Lepas Isya' kau sambung ayat 32 sampai ayat 59.Kalau larat sambung lagi dari 60 sampai 82.Tu dah masuk cerita pasal Nabi Musa dengan Nabi Khidir."

Ipin laju menulis atas post-it.

"Subuh Jumaat tu kau habiskan je ayat 83 sampai 110 tu.Tak ada la semput sangat.Ayat 83 tu start dengan kisah Zulkarnain."

Pen masih berlari atas post-it.

Azri pandang si Ipin yang tengah menulis di balik sana talian. "Capish?"

"See how it goes la." Ipin tarik helaian post-it yang bertulis tu.Pap!Dilekat di dinding CPU.

"Kalau kau larat habiskan 110 ayat tu sekali harung Khamis malam tu,lagi la bagus."

Angguk.

"Bila split bahagian macam tu tak ada la rasa terkejar sangat.Boleh la savour maksud ayat dengan baca terjemahan dia sekali untuk each bahagian tu." Azri letak Quran di tangan ke meja.Tak berapa jadi makna la,kalau baca sampai mengah tapi tak dapat ibrah,tak ke?"

Heh. "Jangan bagi ayat berasid spesis lebur makan dalam,boleh dak?"

Haha.

______________
benar,surahnya sedikit panjang dari lazimnya yang kita biasa
cuba untuk cari jalan dan cari masa,ya.
Kahfi kamon,kita? : ]
may Allah bless

GIVEWAY AKHIR TAHUN EYMASU 2013

Assalamualaikum! Alohaaaaaa >_*
klik banner untuk join GA ohcem! (>_<)

Good luck uol's! 

Tuesday, November 19, 2013

Persiapan Menghadapi Kemunculan Dajjal


Siapa dajjal?
Dajjal bukanlah dari keturunan jin atau mahluk lainnya. Dajjal hanya manusia yang berketurunan yahudi namun telah diberi banyak kelebihan dengan tujuan menguji umat Islam di akhir zaman. Bapanya adalah seorang lelaki yang tinggi dan gemuk serta mempunyai hidung seperti paruh burung dan berasal dari keturunan dukun yahudi. Ibunya pula dari keturunan jin. Dajjal dikatakan telah lahir dari ibu bapa yang melakukan hubungan sewaktu ibunya sedang haid.

Dajjal telah wujud di bumi sejak dari zaman nabi lagi namun telah ditangguhkan kematiannya, sepertimana ditangguh kematian iblis hingga hari kiamat. Dajjal telah dirantai dan dipenjara disebuah pulau di antara laut Syam dan laut Yamen. Dia terbelenggu dengan besi di mana kedua tangannya diikat kepada leher dan lutut hingga bersatu dengan buku lalinya. Pulau itu ditunggu oleh seekor binatang yang bernama Al-Jassasah, iaitu seekor binatang yang lebat bulunya sehingga tidak dapat dibezakan ekor dan kepalanya.


Ciri Fizikal Dajjal.
Dajjal bukanlah mahluk bermata satu di dahi seperti yang sering digambarkan oleh masyarakat sekarang. Sebaliknya dajjal mempunyai dua mata namun kedua-dua matanya cacat. Mata kirinya buta dan kecut seperti buah kismis manakala mata kanannya besar dan terkeluar serta berwarna kehijaun dan juga seakan berkilau.

Di dalam hadis Rasullulah juga ada menyebut bahawa dajjal adalah lelaki yang kelihatan muda, pendek, berbadan besar dan kemerah-merahan. Rambutnya pula panjang, lebat dan kerinting. Jika dilihat dari belakang, dia kelihatan seperti dahan pokok yang rimbun.

Ciri yang paling ketara adalah terdapat tulisan kafir, iaitu 'kaf fa ra' di dahinya. Tulisan ini boleh dibaca oleh semua umat Islam meskipun yang tidak tahu membaca.


Kemunculan Dajjal.
Dajjal akan muncul dari arah timur. Di belakangnya diikuti orang-orang yahudi, kaum wanita dan kanak-kanak. Dia juga disertai iblis yang menyerupai orang-orang yang telah meninggal dunia. Dipercayai wanita adalah yang paling ramai menjadi pengikut dajjal hingga kaum lelaki terpaksa mengikat saudara wanita mereka  supaya tidak mengikut dajjal.

Setelah kemunculannya, dajjal hanya hidup selama 40 hari sahaja. Namun hari pertamanya adalah sama panjang seperti setahun, hari kedua adalah panjang seperti sebulan dan hari ketiga adalah seperti seminggu. Lalu hari seterusnya adalah seperti hari-hari biasa. Oleh itu, waktu sebenar kemunculannya adalah 14 bulan dan 14 hari.

Dajjal akan menjelajah ke seluruh bumi dengan menaiki keldainya. Jarak di antara kedua-dua telinga keldainya adalah sepanjang 40 hasta. Menurut sabda Rasulullah, kepantasan perjalanan dajjal adalah seperti awan dan hujan yang ditiup angin kencang.

Dajjal akan memasuki setiap lorong dan kampung dan tidak ada sejengkal tanah pun yang tidak dijelajah olehnya kecuali dua tempat iaitu Mekah dan Madinah. Setiap kali dajjal mahu memasuki salah satu daripada kedua tempat tersebut, dia akan dihalang oleh para malaikat yang memegang pedang tajam di tangannya. Namun begitu, dajjal akan berdiri di suatu gunung di sempadan Madinah. Ketika itu tanah akan bergegar seperti gempa bumi dan orang munafik akan merasa seperti cacing kepanasan hingga mereka lari keluar dan tunduk kepada dajjal. Hari tersebut dinamakan hari pembersihan Madinah.


Muslihat Dajjal.
Di antara tipu muslihatnya ialah dia akan meminta iblis datang kepada manusia dengan menyerupai orang yang telah meninggal dunia. Lalu iblis akan berkata "tidakkah kau mengenali aku? aku adalah suadaramu." Dajjal juga akan meminta manusia mengakunya sebagai Tuhan sebagai syarat untuk menghidupkan kembali ibu bapa yang telah meninggal dunia. Namun pada hakikatnya dia hanya menghantar iblis yang menyerupai ibu bapa mereka.

Dajjal juga akan datang ke kampung-kampung yang kemarau di mana penduduknya sedang kebuluran. Dia akan menawarkan hujan dan makanan yang banyak supaya penduduk menjadi pengikutnya. Penduduk kampung tersebut akan mendapat makanan yang banyak, manakala di kampung yang tidak mahu menjadi pengikutnya tanaman dan ternakan akan mati dan mereka akan kebuluran.

Dajjal juga kelihatan seperti membawa syurga dan neraka bersamanya di mana yang kelihatan seperti syurga hakikatnya adalah neraka dan begitulah sebaliknya. Bersamanya terdapat dua sungai yang mengalir. Satu daripadanya mengalirkan air dan satu lagi api.


Menentang Dajjal.
Sabda Rasulullah bahawa ingatlah sewaktu dajjal muncul dia awalnya akan mengakui diri sebagai nabi kemudian sebagai Tuhan. Umat Islam harus ingat bahawa tiada nabi selepas Baginda dan Allah tidak boleh dilihat sebelum meninggal dunia serta Allah tidak cacat.

Makanan umat Islam yang tidak menjadi pengikut dajjal di tempat kemarau adalah zikir, tahlil, tasbih dan taubat.

Orang-orang yang diseksa di neraka yang dibawanya hendaklah meminta pertolongan dari Allah dan membaca pangkal surah Al-Kahfi. Maka neraka itu akan menjadi sejuk.

Sabda Rasulullah, ibadat di waktu hari pertama kemunculan dajjal tidak cukup hanya dengan solat fardhu 5 waktu kerana hari tersebut sama panjang seperti setahun. Oleh itu umat Islam harus solat sepertimana mereka solat selama setahun dan bukan mengikut edaran bumi sehari seperti kebiasaannya. Begitu juga pada hari kedua dan ketiga.


Kematian Dajjal.
Orang-orang Islam akan berlarian menuju ke gunung Dukhan di Syam namun sempat dihalang oleh Dajjal. Setelah itu Nabi Isa akan turun ke bumi. Nabi Isa muncul dengan berpakaian kuning dan kedua tangan diletakkan di sayap dua malaikat. Nabi Isa akan bersama-sama umat Islam menunaikan solat subuh berjemaah dengan diimamkan oleh Imam Mahadi. Selesai solat mereka akan keluar untuk memburu dajjal. Di waktu dajjal melihat Nabi Isa, dia akan mencair dan lari bertempiaran namun sempat dikejar dan ditikam oleh Nabi Isa.

Setelah itu, setiap umat yang menjadi pengikut dajjal akan dibunuh tanpa ada tempat untuk mereka bersembunyi. Di mana seluruh alam mahupun yang beku seperti pokok dan batu akan berkata "di sini ada seorang yahudi, bunuhlah dia".

Dikatakan waktu itu hampir semua umat telah menjadi kafir dan hanya tinggal 12000 orang lelaki dan 7000 orang perempuan yang masih berpegang teguh pada Islam.


Setelah Kematian Dajjal.
Orang-orang akan pulang ke rumah masing-masing namun muncul yakjuj dan makjuj yang akan memakan semua makanan dan meminum semua air sehingga habis semua tumbuhan dan kering air tasik dan sungai. Allah akan memakbulkan doa orang-orang mukmin ketika itu dan membinasakan mereka. Namun kemudian bangkai yakjuj dan makjuj bergelimpangan di merata tempat hingga timbul bau busuk yang sangat kuat. Lalu Allah turunkan hujan lebat dan menghanyutkan bangkai-bangkai tersebut ke laut.

Nabi Isa akan memimpin dunia selama 7 tahun setelah kematian dajjal. Baginda akan menunaikan haji di samping kelompok Ashabul Kahfi. Menurut sabda Rasulullah, "belum terjadi kiamat sebelum Isa bin Maryam berjalan di udara untuk mengerjakan  haji dan umrah,". Baginda akan wafat di Madinah, disembahyangkan oleh kaum muslimin dan dimakamkan berdekatan makam Rasulullah.

First Giveaway by Han

Holla!

CLICK BANNER UNTUK JOIN

First giveaway yang dianjurkan Han. Mencari seramai 39 orang pemenang. Pemilihan pemenang berdasarkan Top referral dan Random.org. Pelbagai hadiah menarik menanti anda. Han harap first giveaway ini mendapat sambutan ramai. klik------->{ senarai hadiah }untuk hadiah yang awesome! :D

Segmen Saya Nak Brooch..Lagi..

Holla!
klik banner untuk join! :D

Last Giveaway 2013 By Nina Shukri

Holla!

klik banner di atas untuk join!

Serious, lama gilaaa tak join giveaway!!! :D 
Btw, good luck uols (^_^)

Tuesday, October 29, 2013

Wordless wednesday (baby)

EH. Loading? Tak lah. Abaikan. Dia memang macam ni.
Mengada ngada. Tak ada apa.

tiba-tiba... rasa macam nak ada anak sendiri!!! :3
ehem3
 Rasa macam teruja pula bila tengok gambar ni. :')


*Gambar ni bergerak gerak , format gif. Menambahkan lagi kecomelannya*
˙·٠•●❤










Subhanallah.*tangan di pipi*
Comel kan! Okay. Jom pengsan beramai ramai. Bhahahahahar


Okey , for the last one... Comel kan?


" ♥,♥ "
Alololoo.... jangan la nanes ~ ^_^'


p/s : Bila tengok baby yang baru lahir, kulit pun merah merah lagi, halus mulus.
Then try to imagine bahawa kita dulu pun macam tu jugak.
Tiba tiba dah besar macam ni... Ehh , bila aku besar dan panjang macam ni?
Rasa macam, "Wahhh... Magic nya!!" Subhanallah... Allah sungguh hebat !
"Kejadian Manusia" Macam 1 magic, di mana magic yang Allah buat ni,
takkan ada 1 manusia pun yg boleh tiru ! Allahuakhbar ~  (",) 
*terpana selamanya dengan keHEBATan Allah bila tengok bayi...*

p/s : Whoaa. Kenapakah hari ni rasa macam nak ajak orang gaduh lah.

Harharhar. Eh apekah.

*sila abaikan* >.<


˙·٠•●❤

...wassalam...

Friday, October 25, 2013

Tolong baca, biarlah panjang sekali pun...

Nauzubillah...
tolong baca,biarlah panjang sekali pun..

Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlahkitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah /Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan

✐Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang xdapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.
Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Kami Mohon TG Syeikh Nuruddin Kembali Bersama Cinta Musafir Senja Pendamba Ilmu Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat.

Wednesday, October 16, 2013

Segmen Up-kan Follower dan Menang Hadiah!

SEGMEN UP-KAN FOLLOWER DAN MENANG HADIAH


*KLIK BANNER*

Syarat-syarat penyertaan:
1. Copy paste coding dan letakkan kedalam entri anda.
2. Klik iklan untuk fiqa. [KLIK]
    *satu je pun. tak banyak. :3
3. Ikut syarat sponser:

4. DONE! cukup la tu kan syarat nya. so simple meh. KLIK SINI UNTUK KE SEGMEN!
SELAMAT MENYERTAI SEGMEN DAN MENAMBAHKAN FOLLOWER!

Due Date Segment:
a week, from 11/10/2013 to 16/10/2013 (any changes will be inform later)

Thursday, October 3, 2013

Janji Allah Untuk Mereka Yang Ingin Berkahwin


Apabila seorang muslim baik lelaki atau wanita akan berkahwin, biasanya akan timbul pelbagai perasaan akan timbul. Ada rasa gundah, resah, risau, bimbang, termasuk juga tidak sabar menunggu datangnya si pendamping.

Bahkan ketika dalam proses taaruf sekalipun masih ada juga perasaan keraguan.

Inilah khabar gembira berupa janji Allah bagi orang yang akan berkahwin.
Bergembiralah wahai saudaraku…
1. “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”. (An Nuur : 26)
Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin.
2. “Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An Nuur: 32)
Sebahagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang untuk berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan.

Dan yang telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu nilai  gajinya. Dalam fikiran mereka, “apakah gaji ini cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian?”.

Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang ragu untuk melangkah ke jinjang pernikahan kerana alasan ekonomi.

Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi keperluan keluarga.

Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, apabila tanggungjawab para pemuda bertambah – dengan kewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih.

Tidakkah kita lihat kenyataannya di masyarakat, banyak mereka yang semula miskin tidak mempunyai apa-apa ketika berkahwin, kemudian Allah memberinya rezeki yang berlimpah dan mencukupkan keperluannya?
3. “Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160)
Bagi siapa sahaja yang berkahwin dengan niat menjaga kesucian dirinya, maka berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan Rasulullah  dalam hadits ini. Dan pertolongan Allah itu pasti datang.
4. “Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”. (Ar Ruum : 21)
5. “Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)
Ini juga janji Allah ‘Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pendamping hidup yang agamanya baik, cantik, taat, dan sebagainya.

Dalam berdoa, perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, menghadap kiblat, mengangkat kedua tangan, dan lain – lain.

Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Diantaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana Allah ‘Azza wa Jalla turun ke langit dunia, dan pada waktu antara azan dan iqamah,

Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Diantaranya adalah makan dan minum dari sumber yang haram, dan berpakaian dari usaha yang haram serta melakukan apa yang diharamkan Allah,

Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini keberadaan Allah, mengakui bahawa Allah itu tempat meminta, mengakui bahawa Allah Maha Kaya, dan mengakui bahawa Allah Maha Mendengar.

Sebahagian orangapabila jodohnya tidak kunjung datang maka mereka pergi ke dukun-dukun berharap agar jodohnya lancar. Cara seperti ini jelas dilarang oleh Islam.

Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam:
“Barang siapa yang mendatangi peramal / dukun, lalu dia menanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam”. (Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad).
Telah bersabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Maka janganlah kamu mendatangi dukun-dukun itu.” (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. 35).
Telah bersabda Nabi SAW, “Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan  guna-guna itu adalah (hukumnya) syirik.” (Hadis sahih riwayat Abu Dawud (no. 3883), Ibnu Majah (no. 3530), Ahmad dan Hakim).
6. “Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“. (Al Baqarah : 153)
Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi dan terbebas dari bid’ah-bid’ah.
7. “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)
Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung datang. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surat Alam Nasyrah.
8. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad : 7)
Agar Allah  menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu penyelenggaraan pengajian, dan sebagainya. Dengan itu semoga Allah menolong kita.
9. “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)
10. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)
Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim.

Jadi, kenapa ragu – ragu dengan janji Allah?

akuislam.com/

Tuesday, October 1, 2013

Soalan "bocor"



Tanya : Man Rabbuka? Siapa Tuhanmu?
Jawab : Allahu Rabbi. Allah Tuhanku.

Tanya : Man Nabiyyuka? Siapa Nabimu?
Jawab : Muhammadun Nabiyyi. Muhammad Nabiku

Tanya : Ma Dinuka? Apa agamamu?
Jawab : Al-Islamu dini. Islam agamaku

Tanya : Man Imamuka? Siapa imammu?
Jawab : Al-Qur'an Imami. Al-Qur'an Imamku

Tanya : Aina Qiblatuka? Di mana kiblatmu?
Jawab : Al-Ka'batu Qiblati. Ka'bah Qiblatku

Tanya : Man Ikhwanuka? Siapa saudaramu?
Jawab : Al-Muslimun Wal-Muslimat Ikhwani. Muslimin dan Muslimah saudaraku..

Jawabannya sangat sederhana bukan?
Tapi apakah sesederhana itukah kelak kita akan menjawabnya?

Saat tubuh terbaring sendiri di perut bumi.
Saat kegelapan menghentak ketakutan.
Saat tubuh menggigil gemetaran.
Saat tiada lagi yang mampu jadi penolong.

Ya, tak akan pernah ada seorangpun yang mampu menolong kita.
Selain amal kebaikan yang telah kita perbuat selama hidup di dunia.

Astaghfirullahal 'Adzim..
Ampunilah kami Ya Allah..
Kami hanyalah hamba-Mu yang berlumur dosa dan maksiat..
Sangat hina diri kami ini di hadapan-Mu..
Tidak pantas rasanya kami meminta dan selalu meminta maghfirah-Mu..
Sementara kami selalu melanggar larangan-Mu..

Ya Allah...
Izinkan kami untuk senantiasa bersimpuh memohon maghfirah dan rahmat-Mu..
Tunjukkanlah kami jalan terang menuju cahaya-Mu..
Tunjukkanlah kami pada jalan yang lurus.
Agar kami tidak sesat dan tersesatkan...

USAHA + DOA + TAWAKAL = KEJAYAAN


Salam imtihan kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang akan menghadapi examination :)

Bittawfiq wannajah fil imtihan ..


Semoga Allah mempermudahkan saya , awak dan kita semua untuk menjawab soalan-soalan peperiksaan ..
Semoga memperoleh keputusan yang cemerlang .. Aamiin ya Rabbana.. 

"O Allah! There is nothing easy except what You make easy, and You make the difficult easy if it be Your Will.""O Allah! I ask You for the understanding of the prophets and the memory of the messengers, and those nearest to You.""O Allah! Make my tongue full of Your remembrance, and my heart with consciousness of You.""O Allah! You do whatever You wish, and You are my Availer and Protector and the best of aid."
To achieve great things, We must not only act,But also dream, Not only plan but also believe,Best wishes for your exam.

USAHA + DOA + TAWAKAL = KEJAYAAN ..
A journey of a thousand miles started with only one step.
Sekalung doa untuk kalian .. insyaAllah :)
Amiin Ya Rabb ..

Monday, September 30, 2013

Dah ada calon. Alhamdulillah..

Assalamualaikum!


"Abah, kakak pun nak kahwin umur 20 lah jugak!" sengih.

Mak dengan abah pandang tepat muka aku. Aku? Terpinga-pinga.

"Dah ada calon ke?" mak tanya.

"Alhamdulillah... dah ada" jawab aku.

Mak dengan abah terkejut.

"Err, hehe... belum. InsyaAllah kakak tunggu Allah bagi hadiah tu kat kakak je. InsyaAllah.. Doa manyak-manyak" jawabku sambil menghirup air teh ais yang dipesan.

Mak diam. Senyum. Abah terkedu kot. Muka macam sengih. Entahlah.. Aku tak pasti. Huahuahua.

"Mak, boleh dak kakak kahwin muda?" tanya aku pula. *senyum kelip-kelip mata*

"Kalau ada orang nak mak bagi jeee"

Err.. errr.. maksudnya? Abah dengan mak kasi lampu hijau lah ni? Allahuakbar. Alhamdulillah...

Aku diam. Senyum. Shy-shy cat. Ala-ala pengantin baru. Gedikks!

InsyaAllah kalau ada jodoh. Allahumma amiin.

Sekarang belajar rajin-rajin! Aja-aja fighting!^^



Hehe. Err.. tajuk tu dusta belaka je. Ekcelly semalam sembang-sembang dengan mak abah kat kedai makan. Then, abah bukak cerita yang anak kawan abah nak kahwin. nama dia sumayyah tak silap. Alhamdulillah.. Umur dia 20 tahun. Abah kata dia tak habes belajar lagi. Ehem, aku pun apa lagi! Sebenarnya, ramai je yang kahwin muda. so, ini bukan menda baru lah... cuma nak ikut langkah mereka. Nak masuk syurga dengan suami! InsyaAllah.. Ini macam tak sabar-sabar je? Er.. *mood gatal* gatal tekak semua ada. Haha. Kciawww! (^_^)

Wassalam...

Friday, September 20, 2013

Give Up


Kengkadang rasa kenapa dalam life ni, cuma aku yang di uji.

Sebenarnya bukan cuma kita yang diuji dengan ujian yang berat, tapi sebab kita tak buka mata untuk tengok jalan hidup orang-orang hebat.

Macam mana dia jadi hebat?
Macam mana dia harungi semua ujian?

Sombong mana pun kita untuk sujud pada Allah, pada akhirnya, kita akan tertunduk sujud menyembah bumi juga. Tak percaya?

Maka cuba saja. Bila akhirnya kita dah terlalu lelah melangkah. Terlalu penat menongkah arus ujian. Akhirnya rebah. Jatuh melutut, menangis. Mula tanya pada diri, "Allah, kenapa aku terus-terusan diuji?"

Sedangkan masa senang, masa Allah beri nikmat melimpah ruah, susah nak sujud. Hatta nak sebut nama Allah pun payah!

Nauzubillah.

Pernah rasa, baik aku berhenti berdakwah. Makin hari makin ramai pembenci. Makin lama makin banyak orang tak suka.

Ah! Tampar diri laju-laju.

Redha siapa yang aku cari? Manusia? Maka aku akan kecewa bila manusia menjauh.

Allah menjauh? Tak. Dia tak jauh.

Lalu apa bukti yang kata Allah tak jauh?

Kalau Allah jauh, takkan wujud ayat Quran dalam surah Al Baqarah ayat 186,
"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat."
Nanges.

Penat.

Yes.

Lelah.

Ya.

Kecewa.

Parah. Sakit. Sesak. Bila kita usaha sehabis daya, tapi yang mengikut cuma seorang dua. Bukan mengejar pengikut untuk raih famous, dapat apa kalau nama disebut-sebut, dipuja puji penduduk dunia, tapi penduduk langit mengeji malahan Allah murka pada kita?

Kita sedih. Sebab yang mengikut cuma segelintir, selebihnya menentang dan menghina.

Lalu kita lupa untuk selak lembaran sirah. Bagaimana Nabi Yunus alaihissalam bersabar, dakwahnya lama, tapi yang mengikutnya sedikit cuma. Akibat kecewa, baginda membawa diri jauh dari kaumnya. Cerita selanjutnya, boleh beli sendiri buku kisah para nabi.

Lupa juga pada kisah Nabi Luth, ditentang isteri sendiri. Nabi Nuh, diuji dengan anak sendiri. Lalu kita, diuji dengan apa? Nafsu sendiri?

Sudahlah.

Mulut manusia bukan kita mampu tutup semua. Untuk jaga hati manusia juga, kalau sorang dua tak apa, ini beribu malah beratus ribu manusia perlu dijaga hatinya.

Untuk memudahkan kerja, jaga lidah kita. Sebab untuk jaga hati beratus malah beribu manusia, kita tak mampu. Tapi untuk jaga lidah sendiri untuk avoid orang terluka, insyaallah kita mampu.

Jadi jomlah.

Tajdid niat. Perbaharui niat. Perbetulkan niat.

Dakwah kita sebab manusia atau sebab cinta pada agama?
Dakwah kita sebab nak raih nama atau sebab kasih kita pada Dia?

Tepuk dada tanya jiwa, sekebal mana iman kita.

Baru dijentik sudah rebah.
Baru ditiup sudah lelah.
Baru ditolak sudah mengalah.
Baru digertak sudah gelabah.

Semoga segala ujian, buat kita makin dekat dengan Allah.

Sujudlah, sebab pada sujud itu ada kedamaian.

Bangunlah di sepertiga akhir malam, kerana pada qiamullail itu adanya sumber kekuatan.

Salam cinta salam mahabbah.

budak-tomato

Sunday, September 1, 2013

Reasons Why You Should to MarryYoung!

Assalamualaikum.
#1 Tuntutan agama
Agama Islam menyarankan kita untuk menyegerakan perkahwinan andai sudah cukup syarat-syarat zahir dan batinnya. Berkahwin juga termasuk amalan sunnah kerana boleh meningkatkan bilangan umat Islam di atas muka bumi. Paling penting, saham akhirat kita juga akan terjamin apabila ada anak soleh yang mendoakan untuk kita apabila di alam kubur nanti. Jika agama menggalakkan, mengapa kita harus melengah-lengahkannya?

#2 Mengelak daripada zina
Hati manusia mana yang boleh tahan dengan godaan duniawi di zaman sekarang? Iman kita bukanlah setebal mana mahu memikul gelora nafsu yang melonjak-lonjak seawal usia 18 tahun lagi. Jika harapkan ideologi kolot di mana seseorang itu hanya boleh berkahwin setelah mempunyai kerja, sebuah kereta dan rumah, sudah pasti usia sudah menjengah 29 tahun. Bayangkan derita yang perlu ditanggung selama 10 tahun sebelum sampai waktu itu? Anak muda sekarang: SMS dan bergayut tak henti, berpegangan tangan, menonton wayang midnight,  bukankah itu boleh membangkitkan nafsu dan membawa kepada zina? Solusinya ialah menyegerakan akad nikah agar tidak terus terlanjur. Ia bukan sahaja dapat mengelak hubungan luar nikah, malah kes kahwin lari dan pembuangan bayi juga boleh diatasi.
#3 Menjadi lebih bertanggungjawab
Jika selama ini hanya ada seorang ibu bapa, kini sudah menjadi anak kepada dua ibu dan dua bapa. Jika selama ini bekerja @ belajar sambil lewa, sekarang lebih bermotivasi dan dedikasi demi menyara keluarga tercinta.
#4 Menimbulkan ketenangan jiwa
Jiba bertanya kepada mereka yang sudah beristeri/ bersuami, mereka pasti menyatakan betapa asyik dan seronoknya alam perkahwinan. Ketenenangan yang dirasa sukar difahami dan diterjemah dalam kata. Ya, memang ada ketikanya pening kepala memikirkan tentang kerenah pasangan, assignment, ansuran kereta, sewa rumah; tetapi semua ini diubati dengan seorang peneman yang sedia menjadi bahu tempat bersandar, dan menjadi rakan di kala suka dan duka. Kehadiran seorang cahaya mata yang comel akan menyerikan lagi mahligai yang dibina :)
#5 Fikiran lebih matang
Berkahwin dapat merubah hidup seseorang yang dahulunya terumbang-ambing kepada lebih berwawasan. Tiada lagi masa untuk melepak bersama rakan, membaca komik atau ber-facebook,  dan digantikan dengan perkara yang lebih berfaedah dan matang.
#6 Membaiki diri
Ramai mengakui, turning point paling penting dalam kehidupan mereka adalah perkahwinan kerana mulai detik itulah mereka berubah menjadi insan yang lebih baik. Sikap panas baran dan pemalas semasa zaman bujang dapat dikikis sedikit demi sedikit. Si isteri pula sudah rajin untuk ke dapur dan mengemas rumah. Solat juga didirikan secara berjemaah andai ada kelapangan masa.
#7 Plan jangka panjang
Jika berkahwin muda, sudah tentu memperoleh cahaya mata awal. Belum sampai waktu persaraan pun tanggungjawab untuk anak-anak sudah selesai kerana mereka semua sudah besar panjang. Dengan tubuh yang masih cergas, ekonomi yang kukuh, dan anak-anak pun sudah dewasa, suami isteri bolehlah menghabiskan masa-masa yang selebihnya berdua ataupun pergi honeymoon tanpa gangguan :P
#8 Rezeki bertambah
Antara alasan mereka yang mahu melambat-lambatkan perkahwinan ialah kerana kebutuhan kewangan. Makan minum, pakaian, ansuran kereta dan rumah, lampin anak, kirim duit kepada mentua dan macam-macam lagi yang selalu memukul kotak fikiran. Tapi percayalah, Tuhan tidak akan membebankan hambanya melebihi apa yang bisa ditanggung oleh mereka. Berkahwin adalah tuntutan agama, dengan sendirinya rezeki itu akan datang kepada anda walaupun pada mulanya sedikit, tapi kelak anda akan dapat mengatasi kesulitan itu selagi anda percaya dan bepegang kepada rahmat-Nya.
#9 Jangan tunggu lama-lama
Pasti ada di kalangan anda yang sudah mempunyai kekasih, bukan? Jika benar anda menyayanginya dan berkongsi hidup dengannya, mengapa harus ditunggu lagi? Ingat, sekarang ini ramai lelaki hidung belang. Bila-bila masa sahaja bunga anda boleh dirayu sang kumbang sial. Andai itu berlaku, gigit jari sajalah.

Saturday, August 24, 2013

Cara Membersihkan Otak Dan Hati Dari Kekotoran

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum!
Kekotoran adalah satu benda yang berlawanan dengan fitrah manusia. Kita sendiri, kalau terpaksa memakai pakaian yang kotor ataupun berbau untuk ke mana-mana pasti sekali akan merasa tidak selesa. Sebenarnya fitrah manusia bukan hanya berlawanan dengan kekotoran luaran, bahkan juga berlawanan dengan kekotoran dalaman.

Kotor secara luaran, banyak cara untuk mengatasinya. Di pasaran terdapat pelbagai bentuk cecair mahupun serbuk pencuci yang ditawarkan. Kalau kekotoran yang terlalu degil, boleh disental dengan Clorox.

Tetapi kotor dalaman,  iaitu kotor hati, cara membersihkannya tidak sama. Kalau rasa hati tercemar, jangan pula diminum Clorox untuk membersihkannya.

mengarut! mana ada orang minum klorox nak bersihkan hati..

Betulkah tiada? Pernah anda dengar orang minum racun untuk bunuh diri? Terjun bangunan? Jerut leher dengan tali?

itu kes lain bhai. itu putus cinta, frust…

Benar. Tetapi itu hanya simptom. Sebab utamanya adalah ; si pelaku gagal untuk menemui ketenangan hati yang berpunca dari kegagalannya membersihkan kotoran-kotoran yang melekat pada hatinya sendiri.

Apa Persamaan Kotor Luar Dan Kotor Dalam?

Ada persamaannya. Pertama ; dalam kedua-dua situasi, manusia berasa tidak selesa. Kedua ; kedua-dua jenis perlu disental, diberus sehingga bersih untuk menghilangkan segala kekotoran.

Dalil situasi pertama adalah ; fitrah manusia itu bersih dan dia sentiasa mahukan perkara yang bersih.

Sebab itu kita sendiri, kalau kerap kali melakukan dosa, atau terasa ada melakukan salah dengan Tuhan, kita akan rasa tidak senang duduk, hati berdebar-debar dan terasa diri seperti sangat kotor. Walhal, luaran nampak bersih, kemas dan mungkin berbau wangi.

Ini adalah hakikat yang dirasai oleh semua manusia. Kenapa? Jawapannya adalah kerana fitrah manusia itu adalah bersih dan suci. Lalu dia akan sentiasa mahu kembali kepada fitrah yang suci tersebut.
Sabda Nabi s.a.w : كل مولود يولد على الفطرة –> setiap anak yang lahir itu dilahirkan dalam fitrahnya, yakni bersih dan suci.
Sebab itu orang melayu kata, anak yang baru lahir ibarat kain putih.

Lama apabila besar, banyak terpalit dosa, hati kita akan meronta-ronta untuk kembali menjadi putih bersih dari sebarang dosa.

Kedua : Proses menyental

Kadang-kadang, kotoran yang biasa boleh dihilangkan dengan cucian yang biasa. Tetapi kotoran yang lama, sukar untuk hilang perlu disental dan diberus dengan kuat, barulah kotoran tersebut hilang.

Hati juga begitu.

Kalau dosa kecil, istighfar memadai. Sebab itu Nabi s.a.w ajar kita supaya banyakkan istighfar. Sabda Baginda s.a.w : Sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah tidak kurang dari 70 kali sehari. Dalam sebahagian riwayat lain disebut ; tidak kurang dari 100 kali.

Tetapi dosa-dosa besar perlu disusuli dengan taubat.
Firman Allah ta’ala : Wahai orang-orang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha.
Taubat nasuha adalah taubat yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh oleh pelaku yang melakukan dosa-dosa besar. Tangisan dalam sujudnya di malam hari dengan benar-benar menyesali dosa-dosa silamnya akan meraih keampunan daripada Allah. Itulah namanya menyental. Bukan sekadar biasa-biasa, tetapi perlu ditekan, diraih keinsafan tersebut.

Sudah tentu, ia bukan perkara mudah. Ramai orang malas membasuh baju yang terlekat kotoran degil, kerana malasnya untuk mengeluarkan tenaga menyental dan memberus. Akhirnya semakin lama, kotoran semakin sukar hilang.

Hati juga begitu. Lama dibiarkan dosa-dosa tanpa disusuli dengan taubat, akhirnya membuatkan dosa tersebut menyeliputi hati, sehinggalah hati tidak lagi ada ruang untuk merasa insaf. Itulah namanya hati yang mati.
Sebab itu, bukan calang-calang orang yang berjaya membersihkan hati mereka terutama dari kotoran degil. Lalu sabda Nabi s.a.w : التاءب عن الذنوب كمن لا ذنب له –> orang yang bertaubat dari dosa, umpama orang yang tiada dosa.
Justeru ada berbagai cara untuk membersihkan hati ( dan otak ) dari kotoran :

1- Banyakkan membaca Al-Quran bersama tadabbur.

Baca Al-Quran sahaja, tanpa tadabbur maknanya sukar mendatangkan keinsafan pada manusia. Memahami makna-makna Al-Quran, peringatan-peringatan Allah di dalamnya akan berupaya meraih kelembutan dari dalam jiwa manusia.

2- Torture hati sendiri

Banyakkan berhujah dengan hati dan jangan sekadar mengikut setiap bisikannya. Boleh jadi ketika terdorong melakukan maksiat, kita jarang menentang sebaliknya kerap mengikut. Ubah tabiat tersebut kepada menentang. Marah kepada setiap bisikan tersebut dan torture hati sendiri supaya bisikan tersebut kalah.

3- Usaha untuk menangis

Tangisan adalah satu perkara yang sukar bagi manusia. Betul, memang payah hendak menangis kecuali dengan hal yang remeh temeh. Putus cinta, hilang barang, terasa hati dan sebagainya. Hendak menangis mengenang dosa sangat payah. Tetapi payah tak bermakna tak boleh. Cuma perlu diusahakan. Antara caranya adalah mencari suasana yang mendorong, bangun tengah malam umpamanya. Memejam mata sambil mengingati kesalahan-kesalahan yang pernah dibuat, insyaAllah akan menangis. Tangisan ini bukan calang-calang, kerana powernya boleh memadamkan api neraka.

4- Banyakkan ingat mati

Nabi s.a.w mengingatkan , bahawa antara cara membersihkan hati adalah dengan membaca Al-Quran dan banyak ingat mati. Kalau boleh, selalu hadiri solat jenazah jika berlaku kematian. Tolong usung keranda. Ikut ke tanah perkuburan. Tengok jenazah masuk dalam lahad. Semua ini boleh mematikan keseronokan berlebihan kita kepada dunia.

5- Bergaul dengan orang soleh

Dalam hadis ada disebut tentang aspek pergaulan. Seseorang yang berkawan dengan penjual minyak wangi pasti akan terlekat sama wangian tersebut. Berkawan dengan orang-orang yang baik, yang soleh, yang tekun pada agama, boleh melembutkan hati kita untuk menjadi baik. Dalam masa yang sama, proses mensucikan antara akan menjadi lebih mudah.

Jadi, jaga-jagalah dalam memilih kawan. Very important.

Semoga ada manfaatnya untuk peringatan bersama.

Sekian.

Tuesday, August 13, 2013

Hujan Meteor Perseids Di Langit Malaysia

Assalamualaikum dan Salam 1Dunia, setiap kejadian Allah SWT di seluruh alam pasti ada penjelasannya daripada sudut Islam dan juga sains. Setiap tahun ada sahaja kejadian hujan meteor di langit dunia termasuk Malaysia. Tertarik dengan menjelasa yang dibuat oleh Ustaz Rahim Nasir sahabat yang selalu menjawab soalan #TanyaUstaz di FB Denaihati. Ustaz Rahim menjelaskan apa itu hujan meteor perseids yang boleh dilihat dengan mata kasar di langit Malaysia pada malam 12/8/13 sehingga pagi 13/8/13 dari sudut yang berbeza yang jarang-jarang kita didedahkan. Jom kita hayati bersama ..

Malam nih jangan lupa tengok langit..

Meteor itu Panah Api Pelempar Syaitan yang Mencuri Berita Langit..

Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) Mhd Fairos Asillam berkata pancuran meteor Perseids antara paling menarikkerana cahayanya terang dan boleh dilihat dengan mata kasar di kawasan lapang.

“Pancuran meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi.”Bagi pancuran meteor Perseid, ia berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata apabila komet itu semakin menghampiri matahari, ia juga turut melintasi orbit bumi dan meninggalkan debu-debu komet sepanjang perjalanannya.

“Debu-debu inilah yang akan memasuki atmosfera bumi dan menghasilkan pancuran meteor yang dapat dilihat dengan mata kasar,” katanya.

Beliau berkata waktu terbaik menyaksikan hujan meteor itu ialah selepas bulan terbenam bermula 11 malam. – Bernama

Hujan Meteor Perseids Di Malaysia Malam Isnin 12.8.2013


Meteor itu Panah Api Pelempar Syaitan yang Mencuri Berita Langit?

Ada beberapa ayat Al-Quran yang menyebutkan tentang hujan meteor, berikut diantaranya,

1. Firman Allah,

وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ * وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ * إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُبِينٌ
“Sesungguhnya Aku telah menciptakan gugusan bintang-bintang (di langit) dan Aku telah menghiasi langit itu bagi orang-orang yang memandang(nya), ( ) Aku menjaganya dari setiap syaitan yang terkutuk, ( ) kecuali syaitan yang mencuri-curi (berita) yang dapat didengar (dari malaikat) lalu dia dikejar oleh semburan api yang terang.” (QS. Al-Hijr: 16 – 18).

2. Firman Allah,

إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ * وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ * لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ * دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ * إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ
“Sesungguhnya Aku telah menghias langit yang terdekat dengan hiasan, yaitu bintang-bintang, dan telah memeliharanya (sebenar-benarnya) dari setiap syaitan yang sangat durhaka,syaitan syaitan itu tidak dapat mendengar-dengarkan (pembicaraan) para malaikat dan mereka dilempari dari segala penjuru. Untuk mengusir mereka dan bagi mereka siksaan yang kekal, Akan tetapi barangsiapa (di antara mereka) yang mencuri-curi (pembicaraan); maka ia dikejar oleh suluh api yang terang.” (QS. As-Shaffat: 6 – 10).

3. Firman Allah, yang menjelaskan kebiasaan jin mencuri berita dari langit

وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا * وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا
“Sesungguhnya kami telah mencoba mengetahui (rahasia) langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api, dan sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi sekarang barangsiapa yang (mencoba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya).” (QS. Al-Jin: 8 – 9)

4. Firman Allah menjelaskan fungsi bintang

وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ
Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan bintang-bintang itu alat-alat pelempar syaitan, dan Kami sediakan bagi mereka siksa neraka yang menyala-nyala.(QS. Al-Mulk: 5)

Keterangan Hadis Hujan Meteor

Beberapa ayat di atas memberikan kesimpulan kepada kita bahwa hujan meteor atau bintang jatuh, yang kita saksikan sebagai fenomena langit itu, sejatinya adalah benda langit yang digunakan untuk melempar setan, yang mencoba mencuri berita dari langit.

Semuga kita mengambil iktibar daripada kejadian  dan sentiasa mengingati kebesaran Tuhan sambil melihat keindahan hujan meteor. Tiada apa yang berlaku di alam maya ini melainkan dengan kehendak Allah SWT.

Thursday, August 1, 2013

Macam-macam

Assalamualaikum..

Tukar baju blog. Tukar header blog. Tukar nama blog. Alhamdulillah. Done! Ekcelly sis tak tau lah sama ada sis ada atau tak yang minat baca blog sis yang super duper simple ni. But, nak bagitau jelah yang sis dah tukar nama bloh daripada Abah'slittledarling kepada Sis Nawwal. Okay, watever is it. Memacam citer sis nak citer. Lepaskan rindu. *peluk bantal*

*campak batu dalam air*

Tetiba sis terfikir adakah puasa sis selama ni diterima oleh Allah atau tidak. Wallahualam. Dia lebih tahu. Tapi, sis berharap Allah terima. And yeah.. semua orang ada harapan yang sama macam sis kan? Hmm. Moga Allah perkenankan doa sis dan sahabat di bulan yang mulia ini. InsyaAllah.

Semalam ada majlis khatam quran kat sekolah sis. Hmm. Sis nak menang tadarus quran. Then, bila tanya kawan. She said, sebab kumpulan kita, kita dengan awak je yang penuh kedatangan yang lain tu tak datang that's why lah kita tak dapat. Okay. *muka muncung* Yah. It's okay. Sekurang-kurangnya sis dengan kawan dapat pahala. Kan-kan? *senyum*

Err, uolls dah beli baju raya? Kasut raya? Tudung raya? Hmm. Sis semua dah. Alhamdulillah. Wait! Ada satu dialog antara sis dengan abah sis yang membuatkan sis terasa. "Abah tak bali kasut raya?" sis tanya. Then, he replied. "Kasut abah elok lagi. Kasut tak raya. Orang yang raya". Okay, masa tu dah lah mak sis tengah pilihkan kasut untuk sis. Terus water face sis berubah. "Abahhhhh..." Hmm. but, its a sunnah right? So, tak salah. Yang salah bila membazir. So, jangan bazir. :')

Anyway, selama bulan puasa ni cuma 2 kali je sis pergi berterawih di masjid. Thanks to kakak atikah. Yang sudi tumpangkan kereta sesama pergi masjid. Hhoho. InsyaAllah kalau ada rezeki hari ini pun sis pergi lagi. Ahhh! Tak sabar! Rindu masjid. Hehe. Siyes, sis rindu sesangat nak pergi masjid. Btw, apa uolls kesah enn? Haha.

Okay-okay. Last but not least lah. Sorii eh kengkawan kalau ada sakit kan hati uolls. Selamat hari raya sis ucapkan untuk para bloggers and kengkawan kat sekolah SMK USJ 4. Hehati di jalan raya. Okay ha? Lepas raya ni. Cuba istiqomah apa yang telah kita buat di bulan Ramadhan. Jangan tinggalkan quran. Okay? *note to self* *letup-letupkan jari*

Assalamualaikum! Tata. Awummmm~ SELAMAT HARI RAYA.
 

*lari kejar rama-rama*

Futur


Chad duduk luar masjid. Jemaah semua dah makin kurang, perkarangan masjid pun semakin lapang. Dia tarik nafas dalam-dalam.

Kuis-kuis batu kecil guna kaki yang bersarung selipar jenama Adidas warna hitam putih. Jubah dah ditanggalkan awal-awal. Panas. Tinggal tshirt hitam fit dengan kain pelikat warna hijau. Letak jubah dekat tepi, tak dilipat kemas pun.

"Assalamualaikum. Brother, kau ni.... Seiv ke?"

Suara tu perlahan. Tapi rasa macam boleh hancurkan gegendang telinga. Irsyad pusingkan badan, pandang pemilik suara.

Allahuakbar. Jed of Path.

"Waalaikumussalam." Irsyad bangun. Menghadap Jed.

"Haseef. Nik Haseef Irsyad." Dia hulur tangan.

"Seiv.... of Zedus?"

Angguk perlahan.

"Wow! Aku jumpa legend of Zedus dekat sini lah. Kau dah kenapa pakai macam orang stok agama ni?"

Sengih. "Past is past. Zedus tu past aku. Yknow aite?"

Jed angguk. "Mimpi apa balik Malaysia tak bagitahu aku?"

"Mimpi indah." Selamba tanpa nada.

"Banyaklah kau punya mimpi indah," Pecah tawa Jed.

Memang. Memang budak-budak Path ni agungkan sangat budak-budak Zedus. Cuma sekarang, Zedus dah berpecah. Semua bawa hala masing-masing. Lepas tragedi masa Street Skate  Tournament 2005 yang meragut nyawa D'joe of Zedus.

"Kau jadi imam tadi?"

Angguk. "Why?" Angkat kening sebelah.

"Awesome overload sia."

Tarik senyum segaris. Senyuman tawar yang dah tak mampu nak jadi manis.

"Assalamualaikum."

"Er. Waalaikumussalam." Serentak Jed dan Irsyad.

Meek pandang Jed. Mata mereka bertembung.

"Well, I introduce you, Jed, ni Meek. Meek, ni Jed."

"Jed of Path?" Meek sengih. Tangan dihulurkan.

Jed tak jawab. Tak tunjuk reaksi. Terkejut.

"Let bygone be bygone." Meek tepuk bahu Jed. Lepas tu terus blah.

Irsyad senyum. "Assalamualaikum Jed. Aku blah dulu."

"Waalaikumussalam."


............................................................................



Lagu Nothing Else Matters by Metallica terdengar jelas dari earphone Irsyad. Rantai besi yang terukir perkataan Zedus, bertalikan tali hitam ditenung lama.

Asal boleh budak ni nak dengar sekuat hati. Meek mengomel dalam hati. Geram pun ada. Meek without mercy tarik earphone yang tersumbat dekat telinga Irsyad.


"Kau nak apa?" Irsyad separa menjerit.

"Chad, aku ni usrahmate kau. Sebelum aku back for good dulu. Kau ni adik aku. Kau, Qiden, adik aku. Sama macam Naufal, abang Qiden. Dah anggap kau macam adik kami dah." Meek mula nak tembak telinga Irsyad dengan butir-butir perkataan.


Qiden...


"Sejak Qiden dah takde, kau makin jauh. Makin lemah. Langkah kau tak gagah. Bicara kau lemah. Usrah kau perlahan. Dakwah kau tak jalan. Tarbiyah untuk diri sendiri pun aku tengok takde kesan."


Senyap. Dengar jelah Mikhail ni nak cakap apa.


"Chad. Aku sayang kau. Aku taknak tengok pemuda yang dah habiskan masa mudanya untuk Islam, jatuh hanya sebab kehilangan kawan."

"I'm sorry but, dia bukan kawan."

"Yes I know. Kau tak anggap dia kawan. Kau anggap dia tuhan." Mikhail provoke.

Chad pandang. "The heck is wrong with you huh?"

Meek senyum. "Marah?"

Senyap.

Sebab dah selalu diingatkan, berkata-kata masa marah cuma akan buat kita menyesal je nanti.


"Kalau betul kau tak anggap dia tuhan, kau mesti takkan jatuh hanya sebab dia dijemput dulu. Kan?"

"Dia banyak bantu aku."

"Kau banyak bergantung pada dia."

"Dia selalu ada masa aku susah senang."

"Allah selalu ada setiap masa."

"Meek. Kau senyap. Kau tak faham. Aku hilang kawan. Kawan aku sejak tadika. Aku bukan hilang kawan yang baru kenal setahun dua."

"Aku tahu."

"And then?"

"Kau nak terus jatuh? Weh, kalau Qiden nampak kau macam ni, confirm dia kecewa. Penat dia bekalkan kau dengan macam-macam nasihat dan pesanan, ingatkan kau supaya jangan lupa Quran walau susah mana pun ujian."

"Aku penat."

"Kau penat sebab kau buat sesuatu nak harap ganjaran."

"Aku tak harap ganjaran."

"And then what? Pujian?"

"Kau dah kenapa?"

"Orang yang susah terima teguran tu orang yang keras hatinya."

"So, kau nak kata hati aku keras. Cemtu?"

"I'd never say so."


Meek ni main pusing-pusing ayat pulak. Aku dah panas ni.


"Irsyad, pandang aku."

Chad pandang Meek. Muka merah, bengang punya pasal.

"Aku tak sanggup tengok kau futur. Ramadhan dah nak habis. Tapi kau masih terus jatuh. Jauh. Aku sayang kau."

"No need to be so kasarlah kalau macam tu." Perlahan suara Chad antara dengar dan tak.

Meek peluk Irsyad erat. "Aku minta maaf," bisik Meek tenang.

Pelukan dilepaskan.

"Aku taknak kau futur ( give up) dengan apa yang berlaku. Aku taknak kau jatuh. Aku taknak kau jauh. Aku taknak kau balik pada life kau dulu..

Irsyad, aku sayang kau."

Chad diam. Matanya ditala ke arah lain.


Qiden, aku rindu kau.



"Irsyad, jasad Naqiuddin mungkin dah takde. Tapi semangat ukhuwah tu terus ada. Dekat dalam ni." Meek tepuk dada Chad beberapa kali.

"Bangunlah, jadi manusia yang hebat. Teruskan perjuangan kau kat dunia ni. Sampai masa nanti, kau pun akan pergi, sambut seruan Dia macam Lee dan Qiden."

Pejam mata.

"Please, jadi manusia baru. Manusia yang tak jatuh sebab manusia dah. Sekalipun kau jatuh sebab manusia, bangunlah sebab Allah. Sebab kau nak berubah. Jadi manusia yang hebat dakwah tarbiyah."

Suara Meek masih tenang. Dia abang. Dia senior. Dia sahabat.

"Thanks Meek, ingatkan aku." Lemah suara Irsyad.

Meek senyum. "No biggie lah kiddo."

Bahu Irsyad ditepuk beberapa kali.

"Bangun, ummah perlukan kau."

budak-tomato

Sunday, July 21, 2013

Kita bertemu lagi di akhirat sana ya sayang?


Anak lemas dalam kereta.
Anak digilis kereta ayah sendiri ketika mengundur ke belakang.
Anak kena asid.
Anak lemas mandi sungai, laut, paya, kolam, jeram.
Anak meninggal lintas jalan depan mata.
Anak digilis lori depan rumah sendiri.
Anak tersedak susu ibu.
Anak meninggal didera amah import.
Anak dipukul guru sampai koma.
Anak dibuli sampai mati.
Anak main mercun meletup badan sendiri.

Sebenarnya, apa yang berlaku hanyalah asbab sahaja. Yang lebih tepat, waktu mereka dah tiba.

Bila dah tiba saat ajal dah datang, sebagaimana sudah tertulis di Lauh Mahfuz lagi pukul berapa, sekian-sekian masa dan ketika..

Elak macam mana pun meninggal juga.
Protect mana mana pun meninggal juga.

Jadi, jangan salahkan diri sendiri bila yang berlaku di luar kemampuan kita. Sengaja atau tidak, memang kita tidak pinta ianya terjadi. Lebih-lebih lagi pada orang yang kita sangat sayang.

Redhalah.

Anak kecil yang belum baligh, bila Allah ambil nyawanya, insya-Allah dia ke Syurga. Bila ada dua atau tiga anak meninggal dunia sebelum baligh, boleh jamin kedua orang tuanya ke Syurga.

Di sebalik kesedihan, ada cerita gembira.

Mereka hanya meninggal dunia.
Tapi bukan meninggalkan kita.

Kita bertemu lagi di akhirat sana.

Anggaplah mereka sampai dulu di destinasi.
Sedang kita masih banyak lagi stesen yang belum dilalui.

Innalillahi wainna ilaihi raaji'un.

Kepada Allah jua kita pulang.
Dunia bukan tempat abadi kita.

Rusydee Artz