Wednesday, October 31, 2012

Sudah cukup sekadar “couple heart” bagi kita….



Entah apa yang menerawang di minda ana tika ini. Hatiku mendesak. Kalamku terkunci untuk berbicara. Hanya tinta yang mencoretkan sesuatu diatas kanvas yang menemani ana disini. Disinilah tempat ana dan akh bersatu. Saling berhubung tanpa suara. Tanpa irama,tanpa senyuman,tanpa saling bergurau senda dan tanpa segalanya. Yang ada hanyalah,mata yang memandang setiap apa yang terlakar diatas kertas putih ini. Memandang diluar kotak minda. Cuba menafsirkan tanpa ada sekelumit pun su’u dzhon dalam hati kita berdua..


Akh,apa khabar dirimu disane? sihat ke? apa khabar pula hati? apakah ada kesan yang terluka andai ada perbuatanku yang khilaf,bicaraku yang pedas? apa khabar pula iman? ana inginkan keimananmu selalu segar. Sesegar bayangan syurga Firdausi yang kite impikan untuk berpimpingan nanti disana.

Ingin ana lontarkan seribu persoalan dan ana ingin sjuta jwapan dari akh. Ana ingin hanya akh yang berbicara. Kerna ana tak jemu mendengarnya. Yang keluar setiap dari lafaz kalimat darimu. Akh tahu? Setiap bicaramu semuanya bermain di jiwa ku. Akan ana genggam setiap baitmu moge2 menjadi inspirasi,penguat semngat kepadaku tika ana terjatuh sakit,menangis keseorangan dan tika saat ana cukup2 memerlukan tazkirah darimu.

Akh,tahukah  apa yang bermain dalam hatiku kini?andai akh tahu mesti akh tertawakan ana kan?hee..tapi,biarlah.ketawalah sekuat manepun yang akh mahu. Kerna itu tak mampu meruntuhkan dan menghilangkan bayanganmu dalam setiap mimpiku.  Akh,ingat lagi tak janji kite? ana kadang2 lupa..tapi,ana cukup2 berharap setiaku pada akh tetap utuh.

Akh,,setiapkali lepas solat,ana berdoa. Berdoa moge akh sihat walaupun ana tak mampu menjagamu. Hanya mampu memandang bayang2 akh dari jauh..yup..sangat2 jauh. Sampaikan ana rase nak terbang je untuk lihat akh disitu.Huu.Akh,lame sangat kite tak berhubung. Sangat2 menduga keimanan ana. Tapi,ana cuba. Kerna ana tahu itu proses tarbiah. Ya Allah,kadang2 ana menangis,susahnya proses mujahadah ini. Kejap menangis,kejap tersenyum. Apakah akh pun dapat merasai kesan keimanan kite? ana yakin akh tidak sesekali pun tersungkur dengan apa yang terjadi. Sebab ana tahu,akh kuat.

Akh,ana cemburu sangat2 tengok sohabiah2 ana..mereka berpasangan dengan betul2 jaga syariat islam.hanya hati mereka je yang berhubung. Kadang2 ana bertanya pada diri ana. Adakah hati kite berhubung jua??

Akh,ana nak kite couple heart boleh?? Ana taknak kite bercouple cam orang len. Bergurau senda..berbicara manja,,berpegangan tangan,saling pandang memandang dan lebih2 lagi saling melepas rindu..

ana nak biarlah hati kite je yang berhubung..boleh tak akh?

ana harap sngat..tapi,ana tahu.mungkin hanya hati ana je yang ada perasaan camni..ana tak kisah..cukuplah akh tahu,bahawa hati ana hanya ada pada akh..Walau kite tak pernah berbicara,jauh lagi dari saling memandang…dan tersangat2 jauh untuk saling mendekati,tapi cukuplah ana tahu..hati akh cukup setia untuk ana..

Salam sayang dari ana.muslimah yang dhaif.ye..cukup2 dhaif dari kesolehan.moge Akh tetap thabat di perjalanan dakwah walaupun hati akh sudah tiada lagi untuk ana..

Contest Cute Picture | by storyofheartt :)

Allah, Subhanallah! Comel kan sepupu saya... ?  

Segala pujian hanya untuk Allah... =) huhu. 
Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala ... Dia lah yang membentuk rupa kamu dalam rahim (ibu kamu) sebagaimana yang dikehendakiNya. ... Allah berkuasa menciptakan segalanya..tetapi bukanlah sekelip mata. =)

klik SINI =) untuk join! =')

husna tag

misszberceloteh
jajasutera





Tuesday, October 30, 2012

Kita sama-sama nak masuk syurga kan? :)



 
Sejenak memandang ke langit yang terbentang luas, mampu buat ana berfikir. Cube menafsir dis ebalik awan yang berarak lembut.. Nape harus ade awan yang melindungi kite ye? Nape perlu  ade matahari? Macam2 persoalan yang bermain di benak.. Terasa sesak dengan perangkap soalan sendiri. Mula mengalih pandangan pada saujana yang indah memandang.. SubhanaLlah. Rase tenang. Betapa halusnya cptaanNya. Mane mungkin bisa  digambar dengan kata2..dilakar dengan jutaan warna kehidupan..
Sedang asyik memerhatikan alam ciptaaNya..tibe-tibe,,telefon bimbit berbunyi..tanda mesej masuk..

“Assalamualaikum shabatku,.camne iman hari nie?” Bibir ana tersenyum sekilas membaca potongan mesej tersebut.. Masya Allah..betapa indahnye persahabatan yang dijalin..

Bukan kerna rupa paras kite berjumpa,,

bukan jua kerna tahap kekayaan kite bermesra,

bukan kerna ade kelebihan kite berukhuwah..

tak lain tak bukan hanya satu..kite bertemu kerana Allah..

Takdir Allah yang menemukan kite. Menjalinkan dari hati ke hati perasaan bersahabat itu.. Makna “sahabat” begitu membuat ana tertarik untuk diterjemah dalam tulisan ana hari nie.. Lantas,ana mula mencoretkan sekelumit ape yang dirase,sepanjangn perkenalan antara kite^^

Ana membalas,,”wslm wbr..,Alhamdulillah..cume iman sedkit turun naik..Cube mengelak dari godaan syaitan..”

Pesanan mesej diterima kembali.
.
”insya Allah,,itu perkara biase,,kite sbagai hambaNya cube buat sebaik mungkin ye..kan kite nie khalifah..amar makruf nahi mungkar moto kite..zikir banyak2 ye.. Ana pun same je dengan enti..”..Alhamdulillah..sekali lagi ana diterpa satu perasaan yang tak mungkin diterjemahkan.. Bersyukur sangat kerana dikelilingi oleh sahabat2 yang memahami dan saling memberi nasihat..

Ana cukup teruja bile ingin bercerita tentang ukhuwah disekolah.. Kami di sekolah agama didedahkan dengan usrah.. Ape maksud usrah? Usrah nie maksud die keluarga,, Nah,,kami dari tingkatan 1,telah diperkenalkan system usrah.. Maksudnye yang lebih dekat,,sahabat2 nie ibarat kuarge kite sndiri..ade masalah,,ok.share same2..


“Time sedih,,kite menangis same2…Time kite gembira,kite ketawa same2,,.Time ade problem,kite kongsi same2..” SAHABAT! bertuah kan? =)

Sahabat nie kite selalu pandang dalam skop yang sempit. Cube buka sikit minda anda.. Kite nie berkawan hanya sebab die rakan sekelas kite ke? Cz sebab die satu sekolah dengan kite,,satu pejabat jdi kite kawan jela..sekadar bersahabat?? ye ke?tepuk dada tanye sakit ke tak..huhu

Buka minda,buka fikiran kalian. Hayatilah makna SAHABAT..jom..kite same2 koreksi.. Fikir balik perkenalan kite dengan dia..

Kite dah janji kan…?? Same2 nak pergi syurga.. 


SAHABAT,,tolong pegang erat tangan ana..insya Allah..ana pegang erat tangan SAHABAT..kerana ingin membina rumah di JANNAh..barakaLlah..:)


Sumber: faniafnan

Monday, October 22, 2012

Bimbinglah saya...


السلا م عليكم
بسم الله الرحمن الر حيم


Jika wanita cantik yang dicari, ia bukan saya, 

Jika wanita solehah yang dicari, ia bukan saya, 

Jika wanita ayu yang dicari, ia bukan saya,

Jika wanita kaya yang yang dicari, ia bukan saya,

 Jika wanita berpurdah yang dicari, ia bukan saya, 

Tapi, jika wanita yang ingin dibimbing, ia adalah saya. 

Bimbing dan berilah ilmu agama pada saya,

Ke jalan Allah yang Dia rahmati...



Segmen 3rd : Blog Paling AWESOME .

Assaalamualaikum


klik untuk join :')

*Bergeraklah walau merangkak, tambahlah amal walaupun sedikit.
 Allah melihat dan menghitung semuanya. :')


husna tag:



Segmen : Jom Follow MengFollow By Puteri Ennaidi

Assalamualaikum


klik banner untuk join yaaa! ;)

*husna tag sume follower husna :)

*jom follow smpi pengsan!



Saturday, October 20, 2012

Perkongsian Travelog Cinta Nur Adam ;)



Bismillahi rahmani rahim

Perkongsian Travelog Cinta Nur Adam ;)

“….kerana setelah Nur tolak semua pinangan, Allah swt ilhamkan sesuatu pada Nur..”
Katanya bisik menenangkan hati ana….

……………………………………….......................................................



Alhamdulillah, Alhamdulillah, alhamdulillah. Hari ni cukup 12 hari telah ana dan pasangan menjadi mempelai yang halal ikatannya.. syukur Alhamdulillah. Bila diingatkan semula, banyak kenangan yang ana tidak mampu ungkapkan dengan kata-kata, yang tidak mampu ana imaginasi iaitu bila ana mahu fikirkan tentang ini, NIKAH

Teringat betapa sukarnya nak teruskan hidup di bumi anbia, hidup berseorangan; bukannya tiada kawan, ada. Bukannya tiada makanan, ada. Cumanya…apabila Encik Hati telah lama memberi signal pada diri, carilah pasangan untuknya, carilah yang halal untuk nya, carilah insan yang boleh membuatkan hati tersenyum dan berpahala dengan mengingati si dia.. oh hati.. ( mari mengucapkan… Alhamdulillah :) )

Maka bersungguh-sungguh ana cuba mencari, mencari orang yang tidak pernah ana kenal. Sebelum ana kenal sang isteri, ana telah taqdim( lamar) seramai 4 orang dalam setahun! Hahaha, geli hati ingatkan semula, memang benar lagi tepatlah kata pepatah

“ rezeki, hidup mati dan jodoh telah ditetapkan Allah swt.. “

Ana tidak kenal siapa cik isteri. Kami berkenalan dua bulan ( sebelum tarikh nikah ) , jumpa hanyalah dua kali.. ini adalah rahsia Allah swt.. yakin kami setiap hari..

Hari itu hari Khamis… seorang sahabat telah perkenalkan sang Isteri ( Nur) kepada ana. Hanya satu gambar, itu pun hanya gambar matanya sahaja, tanpa wajah yang penuh. Kata sahabat, orangnya baik, solehah dan ceria, maka tergeraklah untuk hati ana untuk taqdim Nur. Ana hari itu sahaja, balik dari kuliah jadi stalker -_-“ haha

Stalk sekian post-post nya di fb, komen-komen, gambar-gambar, tenang hati, tiada perkara-perkara yang cacat cela ada, maka ana teruskan niat. Solat istikharah telah pun didirikan. Hari yang sama, terus ana tanya si dia..

“ assalamu’alaikum wbt…”

“ wa’alaikumsalam wbt… ya? “

“ salam perkenalan.. nama ana adam… ana telah lama simpankan hajat di hati… ana berniat untuk menjadikan kamu sebagai pasangan, jika kamu sudi berilah jawapan, ana sudi tunggu…”

Setelah beberapa ketika, mesej berbalas…

“ ..maaf,beri Nur masa boleh? Hari ini sahaja, 4 orang telah datang memberi lamaran..”

Terkedu ana… 4 orang T-T” Ana lihat semula profile nya, Allah Lima ribu lebih friends, satu ribu lebih subscribers. Wahh!! walaupun semangat semakin pudar…

“ baik, ana tunggu jawapan kamu hari Ahad ini ya… “ balas ana untuk memujuk hati…

Setibanya hari Ahad, melihat bulatan hijau di sebelah namanya di muka buku telah pun menyala, maka ana terus bertanya…

“ assalamu’alaikum wbt, bagaimana ya jawapannya… “

“ wa’alaikumsalam wbt, maaf Nur tidak bersedia..Nur tidak bersedia untuk masa ini untuk terima siapa-siapa… “ balasnya dengan rasa kesal kecil di hati…

* kiranya bukan ana sahaja ditolak lamarannya.. bahkan 3 yang lain turut ditolaknya, gembira tapi sedih sangat!

“ tidak mengapa , tiada jodoh rasanya.. ana merancang, kamu merancang, Allah swt juga sebaik-baik Perancang… “ balas dengan hati yang menangis-nangis …sedihnya…

Itulah penutup chat kami pada hari itu…

Hari berlalu, esok nya, lusanya dan tiga hari selepas itu, ana sangkakan hujan sehingga petang, Alhamdulillah Alah swt kurniakan pelangi berwarna warni untuk memujuk hati. Satu mesej hadir..

“ assalamu’alaikum wbt adam… boleh tak kalau Nur nak tarik semula kata-kata Nur tempoh hari…”

Bila terbaca saja ni, Allah !!! gembiranya, syukur Alhamdulillah… rasa nak menangis pun ada…

“ wa’alaikumsalam wbt Nur… gembiranya hati.. baik Nur…..”

Dan terus ana berjanji pada diri ana dan pada diri Nur akan dua perkara..

Pertama, ana jatuhkan pandangan ana pada sekian wanita/akhwat/perempuan, baik wanita itu lebih baik akhlaknya, lebih baik paras wajahnya… ana telah pun memilih Nur ( waktu ini ana masih belum lagi melihat wajahnya… )

Keduanya.. misi pencarian jodoh telah pun ana hentikan , serta merta ;) ( hihihi)

“ datanglah ke rumah, jumpa abah.. nanti Nur akan khabarkan pada abah .. “

Itulah permulaan chat dan pengakhiran chat dari Nur. Setiap hari ana berdoa moga ini lah keputusan yang terbaik, inilah jodoh terbaik. Ini lah pasangan yang terbaik .. Allah Allah Allah…

Tibanya di Malaysia, 19 Julai, ana siapkan-siapkan diri, tanggal 20 Julai esoknya, terus ana gerakkan diri untuk kali pertama ke negeri Tasik Chini esoknya 21 Julai, akan mula puasa, maka ana tiba di rumahnya pada waktu petang dan abah, menjemput untuk makan malam dan terawih bersama-sama dan sesudah terawih, tepat jam 10.15 malam, maka bermulalah dialog antara bakal menantu dan bakal bapa mentua..

Pada awalnya ana hilangkan rasa segan dalam diri dengan memulakan bicara dengan berbual akan bumi Mesir, buah-buahan, musim-musim di sana dan waktu itu, kali pertama niqab Nur dibuka. Subhanallah, indahnya insan di hadapan mata ana ini.. gembiranya hati,gembiranya!! subhanallah , sangat-sangat cantik dan lawa! So so so beautiful!

Dan ana pun mula bicara dengan abah…

“ …pak cik, tujuan saya datang ke rumah pak cik hanyalah semata-mata kerana ibadah kepada Allah swt… “ mula kecil perbualan ini

“ sebenarnya pak cik, saya suka pada anak pak cik, jujur saya tidak pernah mengenalinya. Hari ini baru kali pertama saya berjumpa dan melihat anak pak cik..”

“ saya suka pada Nur, kalau boleh, saya mahu menjaga nama baik saya, menjaga nama baik keluarga saya, menjaga nama baik Nur, menjaga nama baik keluarga pak cik… “

Ana terhenti berbicara, gugup, loop doop loop dopp bunyi jantung gemuruh, Abah dan Nur dah ketawa kecil lihat reaksi ana. Ana pun tersengih, ana teruskan …

“ kalau boleh…sa..sa…saya….nak jadi menantu pak cik… “ pandang dengan penuh harapan ana pada abah dan penuh kasih sayang.. hihi

* pada asalnya ana cadang nak bertunang saja… namun Alhamdulillah , ana lebih bersungguh apabila sakinah wajahnya membuatkan hati tidak mahu melewatkan-lewatkan pernikahan! :)

“ kamu sudah fikir masak-masak? Ini bukan main-main ni.. “balas abah…

“ saya sungguh-sungguh pak cik… “ jawab ana dengan gugup tapi yakin!

“ Nur, kamu suka pada adam tak? “ tanya abah pada anaknya..

Nur hanya memejam mata sambil mengangguk kecil wajahnya ke bawah… gembiranya ^_^


“… baiklah, beri pak cik bincang dengan mak cik, dengan along angah dan adik beradik Nur yang lain.. “

Itulah penutup bicara kami malam itu dan esok, selepas usai solat subuh bersama dengan abah, abah panggil ke ruang tamu bersama-sama along…

“ adam, insyaAllah kami sekeluarga setuju. Jemputlah keluarga datang untuk berjumpa.. “

Wahhhhh!! Gembiranya !! Alhamdulillah… tersenyum lebar adam… Allahu Akbar.. Alhamdulillah!! dan mula dari saat itu.. segala persiapan untuk nikah terus ana sediakan. Alhamdulillah menunggu 31 Ogos hari akad nikah…

Namun dalam hati ana,semakin nak dekat dengan hari nikah, semakin takut dan seram pun ada, terkenang pada awal perkenalan.. ada satu soalan yang ana tidak nampak jawapannya, kenapa Nur pilih ana? Kenapa tidak pilih 3 yang lain ? sedangkan mereka bertiga itu bukan calang-calang orang

1. Presiden BADAR * dirahsiakan badar mana ( Malaysia )
2. Mahasiswa Undang-Undang Semester Terakhir ( Malaysia)
3. Mahasiswa UiTM S.Alam ( Malaysia)
4. Mahasiswa University Of Alexandria (Mesir, ana)

Kenapa ana? Tidak pernah kenal, tidak pernah jumpa, takut ana…


Pada malam setelah selesai kami diijabkabulkan, setelah berwudhu menenangkan hati, menenangkan diri, maka ana bertanya pada sang isteri yang dicintai…

“….. sayang, adam nak tanya, kenapa Adam ya? Kenapa sayang tolak pinangan kami berempat pada awalnya dan kenapa pada akhirnya Adam yang sayang pilih…”

Jawab Nur dengan tenang, bismillah..

“ adam…..”

“ ya Nur… “

“ Nur pilih Adam, Allah swt yang pilihkan… “

“….kerana setelah Nur tolak semua pinangan, Allah swt ilhamkan sesuatu pada Nur..” katanya bisik menenangkan hati ana….

“ setiap malam selepas hari itu, setiap hari Nur mimpikan tentang keputusan yang Nur pilih adalah silap… “

“ Nur rasa tidak tenang, Nur rasa resah, Nur rasa tidak cukup dalam diri ini dan setiap malam… Nur termimpikan Adam, walaupun tidak jelas tapi Nur yakin Adam lah ilham yang Allah swt beri… “

Alhamdulillah.. alhamdulillah… alhamdulillah… hari ni cukup 12 hari telah ana dan pasangan menjadi mempelai yang halal ikatannya.. syukur Alhamdulillah… ^-^

* hidup ana sangat-sangat Allah swt permudahkan, bila ana tekad sungguh-sungguh untuk nikah, pada waktu dan saat inilah.. terbuka luas rezeki yang sangat-sangat ana tidak duga

Ana mendapat tajaan sebanyak RM 40 k dari kerajaan setelah 3 tahun membuat permohonan dan segala urusan nikah ana , hantaran nikah, baju nikah, cincin nikah dan majlis semuanya fully sponsored! Mak dan bapak ana tidak keluar walaupun satu sen pun , gembira hati ana tidak menyukarkan mereka :) Alhamdulillah! teringat minggu-minggu sebelum bernikah, ketika bulan Ramadhan, pada waktu malam, berdo’a ana bersungguh-sungguh dengan meyakinkan diri dengan rukun Iman ke 3 iaitu Al Quran, kerana Allah swt berfirman..

Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNYA, kerana Allah Maha Luas (rahmatNYA dan limpah kurniaNYA), lagi Maha Mengetahui.”

Ayat 32, An-Nur.

Ana pegang sangat ayat ni , dan sesungguhnya Allah swt tidak memungkiri janji , I love You O Allah swt , I love Prophet Muhammad s.a.w, thanks Allah swt for teaching me to be patience, leading me to strive in the road of faith and for giving me a very delightful and beautiful life, Alhamdulillah :)

* ini adalah kisah benar( macam cerita hantu pula ana cerita ni, hihi :P ), sekadar perkongsian atas permintaan kawan-kawan dan sahabat-sahabat, untuk sahabat-sahabat yang belum bernikah, pilihlah jalan terbaik, nasihat ana untuk kawan-kawan yang selalu bertanya soalan..

Nak nikah atau tidak, jawapan biasa ana,

“ tidak nikah pun bagus, nikah pun bagus, yang tidak bagusnya tidak tahu buat pilihan antara dua-dua itu “

“ dengan nikah, separuh dari agama telah kamu lengkapkan, ada sang isteri/suami sebagai peneman yang setia lagi mencomelkan seri muka pada setiap hari, namun sediakan diri yang untuk menjadi suami, bapa dan ketua keluarga “

“ tak nikah pun bagus, tanggungjawab belum bertambah, boleh rancang hidup dengan dengan kukuhkan asas, namun sediakan diri , perisaikan hati dari godaan syaitan, nafsu dan panahan-panahan yang membawakan diri kearah zina “

Sekian, Travelog Cinta Nur Adam

Thursday, October 18, 2012

Sebarkan Bahagia

Assalamualaikum. Bismillah. 
Saya nak share satu artikel dari Ustazah Fatimah Syarha yang saya sangat suka!
Dan saya rasa bahagia bila baca artikel ini. Oh kenapakah? 
Ada la. Muehehe. *jeling senyum*
Apa apa pun, semoga bermanfaat. InsyaAllah. Sebarkan bahagia. :')

Terima-kasih buat wanita paling 'solehah' di dunia iaitu Fatimah Az-Zahra binti Muhammad. 
Beliau tidak rela hidup bermadu. Ayahandanya juga tidak mahu agama 
puterinya terfitnah kerana cemburu. Itu hak beliau yang Islam raikan. 

Terima-kasih juga buat Rasulullah SAW yang tidak memadukan 
Khadijah r.ha ketika tiada darurat yang mendesak hingga 'tidak dimadu' 
menjadi salah satu kemulian Khadijah yang dibincangkan oleh para ulama tafsir dan hadis.

Oleh itu, wanita yang sanggup hidup bermadu, silakan. Tiada paksaan.

Wanita yang tidak mahu mempersulit-sulitkan dirinya dengan hidup berpoligami, 
ada solusinya dalam Islam iaitu hak meletakkan syarat ta'liq ketika akad agar tidak dimadukan suami.
“Sesungguhnya agama itu mudah, dan tidaklah seseorang
mempersulit diri dalam agama kecuali agama akan mengalahkannya.”
(HR Bukhari)
By : Ustazah Fatimah Syarha

Simple Segmen : Saya Nak Blogwalking

Assalamualaikum :)


 Segmen tamat : 19/OKTOBER/2012, jam 2.30 petang  12.00 tengah hari :D