Tuesday, October 4, 2011

Perkara hebat tentang insan yg melahirkan ..


~IBU/EMAK/MAMA/MUMMY/UMI/MOTHER~insan yg sungguh hebat pada hakikatnyee
 Aku selalu fikir kenapa :-
  • mak basuh baju wangi gillller,,, tpi kalau aku basuh wangi yg bese jer... walaupun aku gune sabun basuh yg same,, mesin basuh yg same ,,softlan yg same baju yg aku basuh pun milik org yg same....
  • mak masak sedap giller,, tpi kalau aku yg masak,, bese jer... even just a simple fried egg... walaupun aku gune kuali yg same,, sudip yg same,, jename telur yg same,, jename planta yg same...
  • mak lipat baju same jer susunan dye... tinggi mcm mne pun takkan runtuh... tpi kalau aku,, lebih 7 helai mesti runtuh... walaupun aku lipat same jer mcm mak (sbb mak yg ajar aku lipat baju)
dan macam2 agi laa...
Aku pun slalu fikir mampukah aku :-

  • jadi mcm mak bile aku ade anak nnti...
  • didik anak aku mcm mne mak didik aku..
  • buat sume keje umah tanpa henti dan buat bende yg same je setiap hari
  • selesaikan masalah anak aku dan masalah aku sendiri..
  • fahami anak aku mcm mne mak memahami aku
  • penuhi permintaan mengarut anak aku mcm aku slalu mengarut kat mak aku
  • bagi jawapan yg tepat bile anak aku tanye bende yg takde dlm buku rujukan,, cthnye "kenapa sijil akad nikah takde expire date??"
hurm.... Ya Allah,,, aku bersyukur atas pemberian mu kepada ku... Aku mohon,,, Kau ampuni lah dose2 mak,, dose2 mama... sesungguhnye 2 insan ini telah menyempurnakan hidupku... Aku mohon,, berilah peluang kepadaku untuk berbakti kepada mereka selagi mereka masih di sisi ku.... Ya Allah,,,kau berilah kekuatan,, ketabahan,, kesabaran dan ketaqwaan sepanjang insan bergelar ibubapa ini mengasuh dan mendidik kami semua... aimin ya Rabb al 'alamin ..

No comments: