Saturday, June 25, 2011

cer-Cerita~

Assalamualaikum ,
lama tk meng-update blog nie ..hehe :D
sekadar renungan bersama ,

Hari-hari yang berlalu sungguh cepat kan ?rasa nak kiamat tu memang takut tapi ,segala amal ibadah kita terletak di tangan kita sendiri ya tak ?hmmmm .....
rase cepat sangat dari bulan januari sampai ana pun ntah sedar ntah tidak dah masuk bulan tiga lepastu periksa ,lepastu sedar-sedar,Subhanallah ..cepat sungguh masa berlalu nak dkt bulan puasa dah .....isk-isk~

Hmmmmmm ...nak cerita sikit ,masa kat musolla ana pun duk mengunyah cream puff ,lepastu ana tengok kawan ana lari ...dia kata nk 'solat dhuha' .Ana pun apa lagi ambil peluang la nk solat sekali,terase bile solat Allah dekat sangat dengan hati ,entah kenapa la ?tapi itu kuasa Allah ....ana pun baru first time buat solat dhuha ...

Hantu novel ...

nie lah buku nye ...hee :D
Ana memang hantu novel,pantang bila nampak novel terus nak beli tapi ..disebabkan tk mempunyai wang ..so ,tk beli lah .....novel yang ada pun pinjam dengan kawan atau pusat sumber sekolah aje ,ha ,kalau dah dapat buku tu kena rajin tulis dalam buku program nilam sekolah la ya !....eh ,terima kasih pada yang sudi pinjamkan pada ana .....ha ,adalah jugak citer sedih pasal novel nie .....ana yang pinjam dulu lepastu kawan sekelas ana mintak ,so ,kene la bagi jugak ......lepas shamsiah(bukan nama sebenar) habis ade pulak lagi sorang kawan nie,nk pinjam jugak ...terase berat hati sebab lepas dapat belum sempat bace lagi ada yang nk pnjam ,ana merajuk sikit lah ..sebab aminah(bukan nama sebenar) nk jugak pinjam ...dia tk paksa tapi ana bagi je ...sebeb aminah kata esok dia bagi ..ana ikhlaskan~

haihh~~banyak betul dugaan .....tk mengapa ,lagipun ku tahu Allah sedang menguji kesabaran ku ...

Nasyid ?
ana terminat kumpulan devotees ...lagu dorang pun boleh tahan ...
suka Adi Akmal(minat je..)mestilah dia ramai peminat kan ?hehe ...

oklah ...tk nak citer banyak ..penutup kata dgrlah lagu nie ...sebelum tuh~pandai-pandai lah tutup radio iluvislam eh ? huhu .. :)

Selamat mendengar~


Saturday, June 18, 2011

Rapuhnya Iman Muslimah~



Salamun alaik saudaraku,
apa khabar iman? apa khabar hati?apa khabar jiwa? Semoga semuanya kearah menuju Rabb. Subhanallah..Ingin ana kongsikan sedkit sebanyak perkongsian hati. Bukan tentang cinta,kerana ana masih belum memiliki itu. Bukan juga tentang hati.kerana ana masih belum menemui pemilik hati ini selepas Allah,rasul dan usrati. .~Rapuhnya iman muslimah~..ringkas tapi mendalam.. Saudara yang dirahmati Allah,renungkanlah kisah ini. Moge mendapat manfaat. Apakah kite termasuk dalam golongan yang sedemikian. Ana tak layak digelar solehah kerana banyak lagi kekurangan diri. Ana juga seperti kalian. Meraba-raba mencari kasih illahi.. Jom! ikuti fokus utama ini terutamanya kepada para Muslimah. Apakah kite layak untuk menjadi "Muslimah Solehah"?? Tepuk dada tanye iman..

kisah 1:--

Dalam kepenatan pulang dari sekolah,seperti biasa ana berjalan menuju ke baiti jannati.Dalam perjalanan pulang, semasa hendak melintas jalan..ternampak seorang muslimah memimpin anaknya untuk melintas jalan.Sejuk mata memandang..huhu.Tanpa disangka,selipar anaknya tertanggal dari kakinya semasa tergesa-gesa untuk melintas.Nak tahu tak ape yang ibu die lakukan pada anknya yang masih kecil kire2 umur 4 tahunla..Urm..ibunya memarahi anaknya kerana kesilapan sekecil itu lalu membaling selipar ke atas muka anaknya.MasyA aLLAH..Hebatnye cara mendidik anak..Mungkin ini yang dikatakan solehah?


kisah 2:-

Seminggu sebelum imtihan pertengahan tahun Spm yang lalu, ana sempat meluangkan mase bersiar-siar di pantai..Nak lepaskan stress kononnya..Di situ ada sepasang suami isteri.Baru berkahwin.Agaknyela..Si isteri memangku bayinya.Cuba menenangkan bayinya yang merengek menangis.Saudara rase ape yang dilakukan oleh si isteri itu untuk menenangkan anaknya yang masih kecil itu..? Si isteri mendodoikan bayinya dengan menyanyikan lagu jiwang..Kalau tak silap ana,"luahan hati" nyanyian apit..Masya Allah..Hebat betul muslimah sekarang..mendodoikan anknya dengan lagu2 kejiwanngan..Hmm..

Ana tak nak ulas dengan lanjut.Apakah masih perlu diajar satu persatu? Realitinya,budaya zaman sekarang.Hanya pandai berkahwin tapi?Fikirkanlah..Dimane srikandi ummah?Dimane muslimah sejati?Dimane mujahidah pekerti?Dimane mar'ah solehah?Kadang-kadang terbit rase malu kerana begitu rapuhnya kite nie iye kaum hawa.Cetek dengan ilmu agama.Sedarlah ukhti..kembalikan zaman kegemilangan islam dengan menjadi wanita itu..Moge memperoleh iktibar dan sedarlah.Layakkah kite menjadi bidadari syurga?

~Susahnya ingin mencari wanita solehah di zaman sekarang~Alangkah sedihnya..Indahnya hidup bersyariat.