Thursday, March 24, 2011

Asam Garam Hidupku .....



Assalamualaikum ...sungguh .....kekuatan seseorang berpandukan pada imannya ....
Allahuakbar !!!!begitu indahnya Islam ya Allah .....
kekadang dalam percintaan manusia dangan manusia ,iman adalah perkara yang utama ........
iman perlu dikawal seelok-eloknya .......agar tidak tersasar ......semoga ana mendapat hidayah daripada Allah ...
dan orang yang mendapat hidayah sangat-sangat lah bertuah .....munkin ana bukanlah orang yang telah mendapat .......tp ...
ana terase sangat selapas bace artikel Hatiku MilikMu .....perasaan ana waktu membace subhanallah ...
ana tak tahu nk letakkan cinta utama ana pada Allah ....
ha,semua pernah bercinta kn ??????ana pun pernah bercinta .....malah sedang .....Cintaku Hanya tuk Mu Ya Allah !!!!!
hati menjerit bersalah ..
astaghfirullah .....(istighfar)
zaman sekarang kita perlukan seseorang untuk memperjuangkan Islam ....malah anda dan ana sendiri yang membaca adalah salah satunya .....
cuba antum antunna semua bayangkan bagaimana perasaan nk tinggalkan seseorang yang kita sayang sangat-sangat ....bile cakap macam tuh ...rasa macam kita da lupakan Pada Yang Maha Esa ....betul tak ????
dan sepatutnya kita meletakkan cinta yang betul-betul haya Pada Allah ...
dunia semakin hampir dengan kiamat .....
da cukup ke apa yang ana dan antum antunna semua lakukan di dunia nie ....
ana pun tak tahu nk menSTOPkn semua ....
semoaga hari hari-hari yang ana lalui diredhoi oleh Allah .....

****************************
Bercinta Kerana Allah .....


Agama Islam adalah agama percintaan dan kasih sayang. Firman Allah di dalam surah Ar-Rum ayat 21, “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.”
Apabila dua insan bercinta, ada yang sayang menyayang kerana “cinta berahi” yang wujud di antara mereka. Cinta berahi yang sampai ke jinjang pelamin akan terselamat dari gangguan syaitan. Cinta berahi yang tercemar dengan hasutan syaitan akan berakhir dengen keterlanjuran.
Di dalam keadaan lain, ada yang sayang menyayang kerana Allah. Bercinta sesama makhluk kerana Allah adalah lebih selamat. Ia tidak melukakan hati, tidak meresahkan jiwa, tidak merosakkan akhlak, tidak perlu risau tentang “frust”, tidak perlu melayan perasaan cemburu. Menurut Rasulullah, menyayangi seseorang kerana Allah dapat mendatangkan kemanisan iman.[1] Namun, tidak ramai yang mengetahui caranya.
Menurut Imam Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin, kecintaan seseorang yang hakiki kepada insan lain kerana Allah bukanlah bermaksud mencintai insan itu kerana dzatnya (sifatnya), sebaliknya adalah kerana insan itu dapat mendekatkan diri sendiri dengan akhirat.
Menurut beliau lagi, bahawa seorang lelaki mengahwini seorang wanita soleh supaya terpelihara dari gangguan syaitan, supaya terjaga agamanya, supaya memperolehi anak-anak yang soleh dari wanita itu dan seterusnya anak-anak itu mendoakan untuknya. Lalu apabila lelaki berkenaan mencintai wanita itu kerana semua sebab-sebab di atas, maka dia adalah tergolong sebagai salah seorang pencinta kerana Allah.[2] Perkara ini dinukilankan oleh Al-Ghazali lebih kurang 1000 tahun yang lalu.
Selepas ini, apabila anda mencari cinta, carilah cinta yang wujud kerana Allah. "Apabila anda menemui cinta, tanya diri sendiri kenapa anda mencintainya? Apakah kaitan cinta itu dengan akhirat anda?"
Wallahu’alam.

perhhhh .....terase la kan .....???? :'(:'(:'(

No comments: